Selasa, 22 Oktober 2013

Kereta Hybrid Vs Kereta Kovensional Vs Alam sekitar

Kereta Hybrid, satu ciptaan yg ketika ini menjadik kegilaan ramai orang Malaysia yang berkemampuan tapi tak berkemampuan. Tambahan pula kerajaan memberi potongan cukai 100% utk kenderaan hybrid sehingga penghujung 2013 ini.
Mereka berkemampuan sebab berupaya mengeluarkan duit deposit yg tinggi, pinjaman yang mudah lulus disebabkan gaji tinggi untuk membeli kereta hybrid dimana yang paling murah di Malaysia ini sama harga dengan sebuah Mitsubishi Lancer 1.8 baru dan beberapa kereta konvensional lain. Tapi mereka juga tidak berkemampuan kerana mereka membeli kereta hybrid ini kerana mahukan penggunaan minyak yang rendah.
Walaupun saya tidak pernah memiliki dan memandu hybrid, tapi saya percaya jikalau mahukan penjimatan minyak dari kenderaan hybrid ini, cara pemanduan perlu ada caranya. Jikalau anda memandu hybrid ibarat memandu Skyline di litar sepang, sudah pasti penggunaan minyak pun lebih kurang kenderaan konvensional.
Namun jikalau dengan pemanduan hybrid yang betul untuk menjimatkan minyak, saya percaya dengan teknik pemanduan yang sama digunakan pada kenderaan seperti Perodua Viva juga akan menjimatkan minyak seperti kenderaan hybrid. Tambahan pula Perodua Viva berharga lebih kurang 30% daripada harga kenderaan hybrid. Jadi ia juga menjimatkan.

Jadi atas tujuan apa kenderaan hybrid ini menjadi idaman ramai?

Ianya mesra alam apabila kurang penghasilan asap.

Mesra alam........mesra alam....kurang asap, maka kurang CO2, CO etc dihasilkan, kurang fenomena rumah hijau, kurang la kepanasan bumi etc.

betul gak tu.......bila kereta ni bergerak menggunakan motor elektrik yang mendapat kuasa dari bateri, maka tiada penghasilan asap. Maka ianya mesra alam.......eh....kuasa dari bateri?...owh ada bateri....bateri tu dibuat dari apa ye?

Tu dia.....bateri untuk kenderaan hybrid ini dihasilkan dari beberapa bahan kimia yang boleh dianggap toksik. Apabila banyak kenderaan hybrid di muka bumi ini, maka makin banyak bahan buangan toksik dihasilkan.

Ye kita berjaya mengurangkan penghasilan asap kenderaan tetapi waktu yang sama kita menghasilkan banyak toksik tambahan.

Secara peribadi saya menyokong kenderaan hybrid, saya pun mmg teringin nak beli sebuah tapi belom mampu lagi. Kebanyakkan pembeli kenderaan hybrid ini mmg membeli atas tujuan menjimatkan minyak dan mesra alam. Walaupun mereka bergaji tinggi sehingga mampu membeli sebuah, tapi jumlah kekerapan pengisian minyak yang kurang lebih dititikberatkan dan saya juga agak menyokong.
Kemudian mereka juga membeli kerana ianya kurang mengeluarkan asap dan mesra alam. Bagaimana pencemaran yang terhasil sepanjang proses penghasilan kenderaan hybrid ini tidak perlu dititikberatkan asalkan ianya menghasilkan sesuatu yang mesra alam apabila tiba ditangan pembeli adalah yang lebih utama.
Apapun Hybrid ini sangat sesuai untuk mereka yang banyak menghabiskan masa di kawasan yang padat kenderaan, mereka yang sebahagian besar masa dihabiskan di kesesakkan jalanraya. Di kesesakkan, hybrid akan hanya menggunakan motor elektrik dan ini menjimatkan minyak. Kurang penghasilan asap sedikit sebanyak mengurangkan kepanasan dikawasan terbabit dan ini mengurangkan keperitan penunggang motosikal dan pejalan kaki.
Selain faktor jimat minyak dan mesra alam, kebanyakan pembeli juga membeli kenderaan ini kerana ianya unik dan lain dari kenderaan biasa lain. Sesetengah orang tidak mahukan sesuatu yang sama seperti orang disekeliling dan mereka mahukan yang unik. Jikalau 15 tahun dulu, kita hanya akan melihat proton wira di mana2 lampu isyarat, kini kita sudah mampu melihat pelbagai variasi kenderaan semasa kenderaan berhenti di lampu isyarat disebabkan masing2 mahukan kelainan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...