Rabu, 14 Mac 2012

Sendiri made VS dicucuk ...adeh

Okey...bersambung dr cerita sebelom....gambar akan diupdate nanti ye...

Kalau dlm kesah pengayaan uranium ...eh bukan ...pembuatan Voltage Stabilizer (VS) saya sebelom nih. Kalau tgk gambar yg bila VS tu dah siap tu, dengan keadaan bogel macam tu lah saya pegi cucuk VS ni kat encik CRV saya yang tua nih.
Saja nak tau menjadik ke tak sendiri made VS nih...kalau rasa ok kang saya buatkan lah body dia.....

Test 1, Start Henjin:
okeh, bila dah cucuk kat tempat rokok tu, saya terus start enjin.....hmm....mcm takde perubahan, enjin still amik masa nak hidup. Takpe...crv ni belom serasi kot ngan vs nih. Saja bagi dia charge kejap dlm beberapa saat. Pastu matikan enjin balik. pastu hidupkan balik enjin, sekali enjin mengaum garang seolah saya hidupkan sambil tekan pedal minyak..heheh....ni pun sbb jangkamasa antara off ngan on enjin tadi kejap sgt. kalo penggunaan biasa, xdenyer jadik camtu........

Test 2, Radio kereta:
dikatakan kalau pakai vs ni, bunyik radio makin sedap......saya rasa sama jek. sebab selama ni pun memang tak amik kesah pun pasal radio nih. tapi perasan la bila cucuk vs nih, matikan enjin je, radio tak terus mati, still berbunyik utk beberapa milisaat.

Test3, lampu:
Hmm...lampu dalam kereta agak terang compared dengan sebelom nih. Lampu luar kereta kurang la malap dia banding ngan sebelom nih, tapi still ade kemalapan tu, cuma dah kurang...

Test4: pikap kereta:
seriously ade beza gak la walopon sket. Mesti ade yang tak caya ckp saya kan?...tapi percayalah..sebabnye saya ni pakai crv buruk jek, memang enjin ni tak power langsung, tapi bila ade perubahan sket tu, memang dapat rasa lah....

Test5, gegaran enjin: 
ntah..sebabnye enjin mounting saya memang dah kong sebelah heheh.......esok nak gi tukarlah mounting nih....

Test, 6: enjin respon:
Sebenarnye sambungan dr test 4 tadi. Ye lah kita ni bila dah pakai kete berat tapi enjin kecik nih, setiap perubahan kat enjin tu memang dapat rasa. So lepas pakai vs ni dapat la rasa yang gap masa antara pedal minyak ditekan dengan respon pada enjin makin kurang la....

test apa lagi nak tulih nih........?

overall conclusion: Yes...memang ade perubahan. Kiranya menjadik jugak la vs buatan sendiri nih. Cuma jauh kat lubuk hati saya, rasa mcm ade mende tak cukup. Saya tak sure samada circuit saya tak cukup mende ke, atau mende lain. Saya dapat rasakan mcm vs ni tak bagi kesan yang secukupnya kat enjin. Padahal, alternator, compressor, main fius, bateri, radiator etc pe semua tu ade kat enjin bay. Kalau saya cucuk kat tempat rokok, seolah olah dia hanya banyak bagi kesan kat bahagian dalaman kereta. Tapi kalau nak sambung vs ni kat bateri directly, buleh ke vs buatan sendiri ni nak tahan panas, percikan air hujan, habuk dalam enjin bay tuh?...........takpe, dah nama pun ujikaji. Kalau tak cuba tak tau kan...insyaallah weekend ni try pasang kat bateri pulak tgk camne....

1 ulasan:

  1. Cuba try kapasitor yg besar2 mcm kt petiais/aircon lak.. mana tau kut2 jadi ke :D

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...