Sabtu, 3 Ogos 2013

Kemalangan Chua Boon Huat: mengapa?

Pasukan hoki negara adalah pasukan kebangsaan yang paling cemerlang buat masa ini. Walaupun hoki tidak sehebat bola sepak dari segi sokongan peminat, tetapi mereka ini berjaya berada dalam kelompok terbaik pasukan hoki di dunia. Amat sukar untuk berada di kelompok terbaik dunia untuk sesebuah pasukan, sukan seperti badminton hanya terbaik pada peringkat individu, bukannya pasukan itu. Justerus hoki negara boleh dilihat antara yang terbaik pada masa ini.

Mendiang Chua Boon Huat adalah salah seorang pemain feveret saya dalam pasukan malaysia. Rata2 pemain malaysia adalah berbadan kecil, justeru badan mendiang yg besar dan tinggi adalah sangat sesuai untuk di bahagian serangan supaya bole memberi tekanan kepada pasukan lawan. Justeru kemalangan yg menimpa mendiang baru2 ini amat dirasai oleh seorang peminat seperti saya.

Bagaimana kemalangan ini boleh terjadi?

Sudahpun disebut sebagai 'kemalangan', sudah pasti semua bole membayangkan ianya tidak disengajakan, ataupun ianya disebabkan kecuaian pemandu (dalam kes ini mendiang). Polis pun akan siasat bagaimana kemalangan terjadi....sup sap sup sap...kesimpulan, mendiang memandu laju. kes closed.................itu saja?

Itu saja lah. Ada pandangan lain ke?

Saya ada soalan, tapi bukan untuk ditanyakan kpd pihak tertentu, cuma mengajak kita semua untuk berfikir. jawapan atau hujah membangkang bole ketepikan dulu. Just mari kita berfikir dari sudut lain.

soalan pertama: Kenapa lori tangki tu nak siram air pukul 2 pagi? mak saya ajar siram pokok waktu pagi n petang je. mungkin sebab nak elak jalan jem, tapi siram pukul 2 pagi?

soakan kedua: Kalau siapa yang selalu sangkut kat jem di LDP, mesti perasan pokok kat tengah divider tu, ada sprinkler and piping utk siram pokok. Kenapa tak pakai mende tu?kenapa nak kena siram jugak? Jangan bagi alasan pressure air tak kuat or cost down, abis dulu siapa yang bijak pegi design piping camtu? nak kata sistem rosak, takkan berbulan2 tak repair lagi.

soalan ketiga: pokok kat tgh divider tu kan, sejemput je la sangat. Sampai nak kena siram pakai lori tangki, tak ke membazir? Petaling Jaya adalah antara daerah yang paling banyak purata hujan kat malaysia, cukup dah tu, tak perlu siram dah pokok sejemput camtu.

soalan keempat: Semua hujah diatas telah dipatahkan, lori tangki memang perlu. Apakah SOP yang digunakan untuk sebuah lori tangki yang bergerak tersangat perlahan untuk menyiram air di sebuah lebuh raya? Ia adalah sebuah LEBUH RAYA, satu jalan expressway yang kita bayar tol supaya kita boleh bergerak lancar tanpa halangan. Had laju PURATA lebuh raya adalah antara 90km/j hingga 110km/j. Sebuah kenderaan bergerak selaju 80km/j di lebuh raya di waktu malam, secara lojik, lorong kanan adalah lorong memotong. bererti lorong ini dipilih disebabkan lorong kiri byk lori yang erlahan. tiba2 kenderaan ini tersempak dgn sebuah lori bergerak perlahan di lorong kanan. Kalau laluan lurus, pemandu kereta akan nampak lori tersebut sbb ada pelbagai lampu liplap liplap. Kalau laluan bengkok? camne pulak kalo yang mmg tgh belumba? mmg sah salah diorg belumba, walopon tak sesuai tapi sebagai designer SOP, kena fikir dr pelbagai sudut kemungkinan. So, SOP camne digunapakai disini?

Di malaysia, sekiranya berlaku kemalangan sebegini, polis mmg akan siasat bagaimana ia terjadi sahaja. Sekiranya ada pesalah, pesalah akan dihukum. Punca bagaimana ia terjadi, polis tidak amik kesah. Itu mungkin kerja JKJR utk siasat punca, buat laporan, bentangkan kat mesyuarat datuk2, tan sri2...kesimpulan dan tindakan secara umum sahaja.
Di sesetengah negara seperti Jepun, siasatan polis akan diteruskan ke pejabat2 lebuhraya ini, SOP etc semua dikaji untuk tentukan kenapa lori itu berada disitu pada waktu itu. Jika ada cara konsesi lebuhraya didapati tidak betul, syarikat akan menerima hukuman. Itulah cara yang sepatutnya....

Di sini, kalau bas express eksiden sampai maut, polis akan siasat pemandu. Masa tu la baru tau pemandu ada kesalahan lampau. pemandu di penjarakan sebab memandu cuai, kesian anak bini pemandu. 
Sepatutnye kalo bas tu eksiden, bukan pemandu je...syarikat pun patut disiasat. Siasatan pulak bukan setakat panggil bos dtg balai...mmg best la bos kelentong. Last kena kat pemandu sorang. Sepatutnya polis pegi syarikat bas tu, periksa setiap dokumen. check semua list pemandu yang diorg ada. Mmg pemandu bersalah and ada kesalahan lampau, tapi kenapa syarikat tak periksa n main hired je driver tu? 
Check jugak data bas yang eksiden tu, mmg la bas baru beli tapi kalo beli dgn harga tersangat murah, sure ada tak kena...kena check gak semua kebrangkalian tu.

Malas dah nak cakap banyak. Kesimpulan, kepada incik penyiasat, saya tahu incik byk kes nak setelkan. Tapi anggota ramai, time management ada, kalau ada kes camni, tolong la siasat dari semua arah. Kesian kat mangsa kemalangan tu, kadang2 bukan salah diorg. (dalam kes mendiang, saya tak sure la salah siapa)

To mendiang....RIP.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...