Last week, woke up early on clear Sunday morning. After performed Subuh prayer, layan tengok Buletin Pagi dulu. Then start my first modification work with my car after more than a year.
Just a simple modification, change the car rim.
I still have with me the 17" Advan RG rims that I used since my late Honda Accord Euro R. Previously I installed it to my CRV and now after changed to this Mazda 5, thinking of installing the rim to the car also but hold it for long time. Because the tires size that attached to the rims are for the CRV. So to install it to my Mazda 5, I need to change the tire size also. My original Mazda tire size is 205/55/R16, by calculation if I want to upgrade to 17" tires, the closest one is 225/45/R17 or 205/50/R17. In Malaysia, 205/50/R17 is a rare tire size in market but it is still cheaper than 225/45/R17. But still tak rasa nak tuka original mazda 5 tires sbb taya baru lagi tu, bunga tebal.
Keputusan utk tuka
Keputusan utk tuka masukkan rim Advan RG tu mula masuk dlm kepala few months ago. Drive balik kelantan, cornering rasa tak best. Drive balik kampung isteri masa raya, kereta amat padat dengan penumpang + roof cargo box, kereta mazda 5 yg lowered bertambah lowered.Pastu mula sagat sana sagat sini (untuk pengetahuan, Mazda 5 ni mmg sebuah MPV yang rendah, bukan masa penumpang ramai je, mmg setiap masa dia rendah compared dengan sedan biasa. Dah macam pakai lower spring dah). So kepala dah terpikir nak masukkan rim advan rg 17" tu nak bagi tinggi sikit kereta.
DI pagi ahad yang lepas, saja2 la pasang rim tu kat kereta bersama taya 215/55/R17 yg digunakan utk CRV dulu. Tujuan dia nak tgk rupe kete kelabu tu lepas pasang rim kaler emas nih. Pastu dah pasang tu, tgk cun la pulak size taya tu ngan kereta. Gap antara taya ngan body kereta agak kurang, nampak mcm dah kete lowered. Kebetulan hari yg sama nak bawak parent mertua + 2 maid utk pegi beraya, so kesempatan digunakan utk tgk samada size taya ni bole tampung penumpang ramai tak.
Dgn taya 215/55/R17
Masa penumpang full, tgk condition taya, OK la...xde touch terus taya ngan body kereta. Tapi sure kalo jalan tak rata nnti, taya touch ngan body kereta. Dah bole agak, tapi biar eksperimen yg tentukan. Sekali anggaran mmg tepat, sepanjang jalan kalo ade jalan tak rata, taya akan sentuh body.
tapi kalo setakat naik 4 org, xde masalah la.
Dari segi pick up, 215/55/17 mmg size yg besar utk mazda 5. Agak berat gak la masa nak start jalan or pecut. Minyak kereta pun agak byk mkn sepanjang guna taya nih.....tapi saya tak rasa rim advan rg ni yg buatkan taya tu berat sbb rim ni mmg la ringan sgt.
Dari segi handling, hmm...215/55/17 lagi tebal taya dia dr 205/55/16 yg asal. Mmg cornering tak best langsung sbb rasa mcm nak lari je stereng. Lagipun taya ni pun berat, so agak berat gak la masa cornering.
Berdasarkan ujian atas, kesimpulannya penukaran size taya diperlukan kalau nak upgrade ke rim 17 inci.Minggu depan dijangka kereta ni digunakan utk long distance ke Johor dan mungkin ramai penumpang. So perihal taya ni kena diselesaikan sebelum itu.
Just a simple modification, change the car rim.
I still have with me the 17" Advan RG rims that I used since my late Honda Accord Euro R. Previously I installed it to my CRV and now after changed to this Mazda 5, thinking of installing the rim to the car also but hold it for long time. Because the tires size that attached to the rims are for the CRV. So to install it to my Mazda 5, I need to change the tire size also. My original Mazda tire size is 205/55/R16, by calculation if I want to upgrade to 17" tires, the closest one is 225/45/R17 or 205/50/R17. In Malaysia, 205/50/R17 is a rare tire size in market but it is still cheaper than 225/45/R17. But still tak rasa nak tuka original mazda 5 tires sbb taya baru lagi tu, bunga tebal.
Keputusan utk tuka
Keputusan utk tuka masukkan rim Advan RG tu mula masuk dlm kepala few months ago. Drive balik kelantan, cornering rasa tak best. Drive balik kampung isteri masa raya, kereta amat padat dengan penumpang + roof cargo box, kereta mazda 5 yg lowered bertambah lowered.Pastu mula sagat sana sagat sini (untuk pengetahuan, Mazda 5 ni mmg sebuah MPV yang rendah, bukan masa penumpang ramai je, mmg setiap masa dia rendah compared dengan sedan biasa. Dah macam pakai lower spring dah). So kepala dah terpikir nak masukkan rim advan rg 17" tu nak bagi tinggi sikit kereta.
DI pagi ahad yang lepas, saja2 la pasang rim tu kat kereta bersama taya 215/55/R17 yg digunakan utk CRV dulu. Tujuan dia nak tgk rupe kete kelabu tu lepas pasang rim kaler emas nih. Pastu dah pasang tu, tgk cun la pulak size taya tu ngan kereta. Gap antara taya ngan body kereta agak kurang, nampak mcm dah kete lowered. Kebetulan hari yg sama nak bawak parent mertua + 2 maid utk pegi beraya, so kesempatan digunakan utk tgk samada size taya ni bole tampung penumpang ramai tak.
Dgn taya 215/55/R17
Masa penumpang full, tgk condition taya, OK la...xde touch terus taya ngan body kereta. Tapi sure kalo jalan tak rata nnti, taya touch ngan body kereta. Dah bole agak, tapi biar eksperimen yg tentukan. Sekali anggaran mmg tepat, sepanjang jalan kalo ade jalan tak rata, taya akan sentuh body.
tapi kalo setakat naik 4 org, xde masalah la.
Dari segi pick up, 215/55/17 mmg size yg besar utk mazda 5. Agak berat gak la masa nak start jalan or pecut. Minyak kereta pun agak byk mkn sepanjang guna taya nih.....tapi saya tak rasa rim advan rg ni yg buatkan taya tu berat sbb rim ni mmg la ringan sgt.
Dari segi handling, hmm...215/55/17 lagi tebal taya dia dr 205/55/16 yg asal. Mmg cornering tak best langsung sbb rasa mcm nak lari je stereng. Lagipun taya ni pun berat, so agak berat gak la masa cornering.
Berdasarkan ujian atas, kesimpulannya penukaran size taya diperlukan kalau nak upgrade ke rim 17 inci.Minggu depan dijangka kereta ni digunakan utk long distance ke Johor dan mungkin ramai penumpang. So perihal taya ni kena diselesaikan sebelum itu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan