Khamis, 23 Februari 2012

Erti kekalahan dan kemenangan itu

Semlm (22feb2012) bertempat di Stadium Bukit Jalil, tanah tumpahnya darah saya telah berlangsung perlawanan bola sepak di antaraMalaysia menentang Jepun, bagi melengkapkan kelayakan ke pusingan akhir Olimpil 2012 di London.
Bagi pasukan Jepun, penting bagi mereka mengalahkan Malaysia dengan jumlah gol yang banyak kerana sebelom perlawanan ini Jepun terletak di tangga kedua kumpulan di belakang Syria dengan perbezaan gol. Sekiranya mereka ingin berada di posisi selamat, mereka perlu menyumbat gol yang banyak. Pada pihak Malaysia pula, kita memang tiada makna untuk meneruskan perjuangan ke Olimpik, namun perlawanan ini penting bagi skuad Harimau Muda kerana mereka bermain di tanah air sendiri bersaksikan ramai penyokong tempatan.

Perlawanan yang menarik minat saya kerana saya memang penyokong Jepun selama ini, dan mereka akan menentang pasukan Negara saya yang juga saya sokong sgt2. Pada fikiran saya Malaysia akan bermain bersungguh-sungguh kerana tiada tekanan pada pasukan negara. Sekadar ingin memberi saingan sengit pada Jepun. Tapi jangkaan saya meleset apabila melihat barisan pertahanan negara yang sangat lemah sehingga mudah untuk Jepun mencelah masuk. Juga amat mengecewakan apabila melihat Thamil arasu sekadar mencukupkan bilangan pemain di padang. Namun tabik saya berikan pada pemain2 lain seperti Khairul Fahmi dan Nazmi. Pemain bersemangat dan berkemahiran begini yang perlu kita jaga. Pada pendapat saya, pemain kita mampu untuk menyaingi Jepun, cuma dlm perlawanan itu strategi permainan mungkin merupakan punca kekalahan kita.

Sehari selepas perlawanan, saya berkesempatan membaca surat khabar Jepun untuk membaca berita mengenai kemenangan besar yang mereka harapkan itu. Terdapat satu berita yang menarik minat saya dimana jurulatih pasukan menceritakan mengenai strategi semasa menentang pasukan Malaysia. Semasa mereka membuat latihan di Singapura, mereka telah membuat analisis cara permainanMalaysia melalui video sepanjang kejohanan. Antara kelemahan utama yang dapat mereka cari adalah di barisan pertahanan, sekiranya bola cross tinggi, semua pemain Malaysia hanya akan menjadi “ball watcher”. Iaitu hanya memandang bola tanpa menghiraukan persekitaran. Kelemahan inilah yang digunakan sebaik mungkin bagi pasukan Jepun apabila menggunakan taktik serangan dari sayap kiri dan kanan. Hasilnya kita boleh tengok pada kesemua jaringan gol Jepun semasa menentang Malaysia adalah disebabkan pemain kita hanya menjadi ball watcher.

Gol pertama: gol pertama jepun hasil daripada striker tengah menggelecek sehingga ke depan pintu gol. Semua pemain Malaysiahanya menumpukan pada beliau sehingga melupakan seorang penyerang jepun dari sebelah kanan. Semua hanya perhatikan pada bola pada seorang pemain…ball watcher.

Gol kedua: hasil daripada tendangan percuma di sisi padang. Apabila bola disepak, kebanyakkan pemain hanya memerhatikan bola dan hanye nazmi yang bertindak cuba menghalang pergerakkan pemain Jepun. Semua hanya perhatikan…ball watcher.

Gol ketiga: Ketika semua pemain kita asyik menumpukan perhatian pada cubaan tendangan gol yang cuba dilakukan dari kiri padang. Tiada siapa yang perhatikan 2 pemain jepun di kanan gol. Hasilnye bola muntah dari tendangan tadi dikuis masuk oleh pemain jepun tadi. Semua sebuk melihat bola sampai terlupa orang di belakang…ball watcher.

Gol keempat: para pemain jepun dan Malaysia berasak di sebelah kanan padang. Dan apabila cross dilakukan ke depan gol, tiada siapa selain khairul fahmi yang bergerak cuba menghalang bola itu. Akibatnya pemain jepun berjaya kuis masuk…semua hanya perhatikan bola itu ditendang ke tengah…ball watcher.

Bukan saya nak kutuk pasukan Malaysia. Cuma sedih apabila kita mampu bermain baik tapi strategi yang silap buatkan kita gagal. Walopon jepun pasukan yang hebat, mereka masih tidak memandang remeh pada pasukan kita. Buktinya apabila mereka telah membuat analisis video mengenai permainan kita dan menjumpai kelemahan kita. Diharapkan dengan pendedahan oleh pasukan jepun mengenai kelemahan pasukan negara dapat diambil iktibar oleh kesemua yang terlibat pada jentera pasukan negara. Saya sayang pasukan Malaysia

berita paper jepun td boleh baca kat sini.

Rabu, 22 Februari 2012

Korang bole pandu elok2 tak?

Saya tertarik dengan satu surat di tulis oleh seorang mamat warganegara Belanda dalam The Star, 20 feb lepas. Surat bertajuk 'drive right, save live'......

Dalam surat tu dia mengatakan dia terkejut bila baca paper mengenai kes-kes kemalangan di Malaysia yang kebanyakkan disebabkan kereta terbabas lalu berlanggar lah dengan kereta dari depan, langgar tembok, jatuh gaung dan lain-lain. Berdasarkan pemerhatian dia selama beberapa bulan di Malaysia, dia perhatikan sikap pemandu pemandu Malaysia yang selalu memandu dengan cara salah. Banyak yang diperkatakan dia terhadap pemandu Malaysia. Itu pendapat dia yang saya amat sokong tersangat-sangat.

Orang Malaysia nih, kalau ditegur kang, marah la pulak. Kalau tak tegur, sampai ke sudah dok buat salah. Bawak kete kat emergency lane masa tengah jem teruk, dia rasa bangga sebab dapat potong banyak kete. Pemandu lain sakit hati sebab kita dah beratur punye lama, sekali ade mangkuk ayun potong ikut emergency lane. Sah ade yang sumpah pemandu bodoh tuh.....tapi kalau dah ramai sangat masuk emergency lane, nun kat depan sana, lagi la teruk jem dia sebab orang-orang bangang yang potong ikut emergency lane ni menyemak lagi. Tu tiba-tiba datang ambulan bawak orang sakit jantung, nak lalu lorong biasa tak boleh sbb jem, pegi la dia ikut emergency lane. Sekali ade orang2 bodoh yang dok ikut emergency lane tadi....ambulan tersangkut. Dibuatnye pulak yang ikut emergency lane tuh, dah la bodoh, tak nak pulak bagi ambulan tu lalu. Ish...kalo aku ade lastik, memang aku lastik dah kete tuh......cuba bayang kalo yang dok sakit dalam ambulan tu anak kita ke parent kita ke.....tak ke rasa nak belasah je pemandu2 bodoh nih. Masalahnye orang yang dok buat masalah kat tengah jalan ni, semua tak rasa bersalah sebab buat camtu. Pastu bila jalan jem, salahkan kerajaan, salahkan polis.....bodohnye la diorang nih. Itu baru perihal potong kat emergency lane........

Sebenarnye la kan, semua-semua masalah orang bodoh kat tengah jalan nih, sebabkan diorang ni semua SELFISH...pentingkan diri sendiri. Terutama kat golongan XXXXXXXXX ngan XXXX, tak kira la bawak kancil ke BMW ke skyline ke. Semua pentingkan dia nak sampai dulu, suka hati je bagi signal ke tak nak bagi, parking pun suka hati nak parking senget ke stret ke block kete lain, tengah jem suka hati je nak pancung kete lain dengan takde signal. Semua2 orang bangang camni nih, kang ditegur ngan hon kete, marah la pulak. walhal kepala stupid selfish....

Pagi tadi dengar HotFM masa nak pegi keje, ade la segmen dok bercerita pasal pemandu2 kat malaysia. Kalu saya yang tepon hotfm tuh, setengah jam pun tak abih dok kutuk pemandu malaysia. Tapi yang sakit hatinye, dalam semua yang dok call bagi komen pasal pemandu malaysia, takde pun yang tunjuk daya kematangan sebagai pemandu bijak. Berdasarkan gaya cakap, saya boleh kata yang dok tepon tu semua pun jenih bodo memandu. Sorry la...terpaksa terus terang......

sedap je ye saya dok kutuk orang, mcm la saya ni baguih sgt. Ye saya ngaku saya ade jugak buat salah kadang-kadang, tapi saya sure semua salah saya tak buat pemandu lain sakit hati dengan cara pemanduan saya.  Kata orang malaysia ni bersopan santun, berbudi bahasa. Masa bawak kete pun kena la sama. Setiap pergerakkan kita kene make sure takde pemandu lain yang akan susah atau sakit hati dengan cara kita. Make sure orang sekeliling dapat nampak dengan jelas apa yang kita cuba buat. Kalau nak tuka lorong, bagi la signal dulu tak kira la tengah jem ke tak. Sebab jalan kita ni bukan boleh duga, kang tiba2 datang motor dr belakang, naya kang. Kalau dinihari atau senja, kalau kita nampak kete depan, tapi sure ke kete depan nampak kita?....pasang la lampu kecik utk bagi diorg nampak kita. Kalau benti tepi jalan waktu malam, dok tunggu orang dalam kete. Tutup la lampu besar kete korang tuh, kete2 dr depan ni silau la.....hish....takkan tak leh nak pikir kot? Saya benti kat traffic lite waktu mlm, sementara lampu tengah merah, saya matikan lampu utama kete. Tu pun kene perli dengan orang, sedangkan niat saya supaya kete yang melintas kat depan tak rasa silau. Lebih2 lagi kalau traffic lite tu kat kawasan berbukit.

Hish...mende2 ni semua common sense. Pandu dengan keadaan semua kereta nampak kita, bukannye kita nampak kete lain. Kalo kau nampak kete lain, kau sure ke kete lain nampak kau. Kang ade yang tak pasal2 langgar kita. Jangan pentingkan diri sendiri, orang lain pun ade lampu kete gak, takde pun nak guna highbeam sepanjang jalan, takde pun nak potong ikut emergency lan......yang tak gheti common sense ni la sek sek bodo sombong. 

"Kete bukan main besar, otak kecik nak mampos........" ayat yang saya suka pakai bila jumpa pemandu bangang yang pandu kete mahal2.

sekian luahan perasaan saya terhadap pemandu malaysia...

Ahad, 5 Februari 2012

boleh, pandai, bijak.....?

Saya ni, sejak dapat lesen memandu seploh tahun yang lepas, buleh kata tiap2 hari konpem akan drive kete. Mulanye ianya sebagai hobi, pastu jadik kerjaya, sekarang ni sebagai tanggungjawab. 

Baru seploh tahun je, orang lain lagi lama....lagi ler byk pengalaman.

Persoalan, boleh ke jangka masa pengalaman dalam memandu ni boleh dikira sebagai sukatan untuk kebolehan seseorang itu memandu?

Disini secara individunya saya ingin membahagi kebolehan seseorang memandu kepada 3 peringkat. Pertama, boleh memandu, kedua, pandai memandu, dan ketiga, bijak memandu.

Boleh memandu........saya teringat lagi dulu masa saya sekolah menengah, saya nampak adik lelaki bongsu kawan saya yang baru darjah 6 sudah bawak kereta kancil keliling kampung. Serius sangat, kat dunia ni tersangat ramai orang yang boleh bawak kereta. Yang tak tau bawak kereta pun, masuk sekolah memandu, insyaallah lepas 3 hari pegi kelas memandu, dah boleh bawak kereta. Atas jalanraya kita ni pun tersangat ramai yang bawak kereta dengan kebolehan diparas boleh memandu. Soalannye, memang diorang ni boleh memandu, tapi pandai ke diorang ni memandu?cuba tanya sesiapa yang anda kenal yang boleh memandu, tanya siapa yang pandu kereta seharian, tapi tengok side mirror atau window sebeah kepala 2, 3 kali je.

Kat opis saya pun, ade la 2, 3 orang yang bole memandu, tapi tak sure la pandai ke tak memandu. Nak masuk parking yang luas dan lurus pun terpaksa keluar masuk 5,6 kali.

Pandai memandu.......golongan yang paling ramai kat atas jalanraya Malaysia. Saya rasa majoriti pemandu Malaysia adalah golongan pandai memandu. Pandai memandu ni pulak golongan yang boleh memandu dengan agak baik, kawalan kaki diatas pedal minyak dengan baik. Kalau bawak laju pun xde masalah. Tapi masalahnye diorang ni tak bijak bawak kereta. Kereta masing2 pun ade gak yang mahal2, susah nampak kat mesia. Pandai bawak kereta, laju2 lak tu semua....tapi kurang bijak memandu. Kenapa saya kata kurang bijak?

Bijak memandu.......pemandu yang baik adalah pemandu yang boleh memandu, pandai memandu dan bijak memandu. Memandu kena memerlukan daya pemikiran kreatif, pantas, tolak ansur, dan bijak. Setiap pergerakan yang dilakukan semasa memandu perlu difikirkan kesan ke atas persekitaran. Pemikiran apa yang akan berlaku terhadap setiap pergerakan, ramalan ke atas setiap tingkah laku dan langkah berjaga-jaga. Sebagai contoh senang, kita sedang memandu diwaktu pagi ke tempat kerja. Perlu difikirkan kesan dan ramalan dari pelbagai aspek sekiranya keadaan sedang bertukar dari gelap ke cerah. Ketika ini kedudukan matahari perlu diambil kira. Kadang2 kita sudah mula nampak kereta dihadapan dengan jelas, maka kita pun memadam lampu kereta. Walhal itu pandangan kita  dari belakang kereta itu, adakah kita pasti kereta itu nampak kita dibelakang setelah kita padamkan lampu kereta? tambahan pulak ade sesetengah kereta tu punye tinted gelapnye toksah kata lah, lagi lah risiko. 

Sebenarnya ciri-ciri pemanduan macammana yang dikatakan sebagai bijak memandu tu, susah la nak diterangkan kat sini. Kalau anda bijak memandu, sudah tentu anda pandai memandu, tapi kalau anda pandai memandu, tidak tentu anda bijak memandu. Pemanduan bijak memerlukan pengalaman dari pelbagai kejadian lepas yang dijadikan pengajaran, bukan pengalaman yang buat anda bangga diri tapi masih memandu macam orang bangang. Apa yang penting, fikirkan kesan setiap pergerakan kita masa memandu terhadap persekitaran, kesan terhdap pemandu2 lain, apa fikiran orang lain terhadap pergerakan kita itu, dan jangan pentingkan diri sendiri.

Anda tentukanlah sendiri situasi pemanduan anda sekarang....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...