Rabu, 22 Februari 2012

Korang bole pandu elok2 tak?

Saya tertarik dengan satu surat di tulis oleh seorang mamat warganegara Belanda dalam The Star, 20 feb lepas. Surat bertajuk 'drive right, save live'......

Dalam surat tu dia mengatakan dia terkejut bila baca paper mengenai kes-kes kemalangan di Malaysia yang kebanyakkan disebabkan kereta terbabas lalu berlanggar lah dengan kereta dari depan, langgar tembok, jatuh gaung dan lain-lain. Berdasarkan pemerhatian dia selama beberapa bulan di Malaysia, dia perhatikan sikap pemandu pemandu Malaysia yang selalu memandu dengan cara salah. Banyak yang diperkatakan dia terhadap pemandu Malaysia. Itu pendapat dia yang saya amat sokong tersangat-sangat.

Orang Malaysia nih, kalau ditegur kang, marah la pulak. Kalau tak tegur, sampai ke sudah dok buat salah. Bawak kete kat emergency lane masa tengah jem teruk, dia rasa bangga sebab dapat potong banyak kete. Pemandu lain sakit hati sebab kita dah beratur punye lama, sekali ade mangkuk ayun potong ikut emergency lane. Sah ade yang sumpah pemandu bodoh tuh.....tapi kalau dah ramai sangat masuk emergency lane, nun kat depan sana, lagi la teruk jem dia sebab orang-orang bangang yang potong ikut emergency lane ni menyemak lagi. Tu tiba-tiba datang ambulan bawak orang sakit jantung, nak lalu lorong biasa tak boleh sbb jem, pegi la dia ikut emergency lane. Sekali ade orang2 bodoh yang dok ikut emergency lane tadi....ambulan tersangkut. Dibuatnye pulak yang ikut emergency lane tuh, dah la bodoh, tak nak pulak bagi ambulan tu lalu. Ish...kalo aku ade lastik, memang aku lastik dah kete tuh......cuba bayang kalo yang dok sakit dalam ambulan tu anak kita ke parent kita ke.....tak ke rasa nak belasah je pemandu2 bodoh nih. Masalahnye orang yang dok buat masalah kat tengah jalan ni, semua tak rasa bersalah sebab buat camtu. Pastu bila jalan jem, salahkan kerajaan, salahkan polis.....bodohnye la diorang nih. Itu baru perihal potong kat emergency lane........

Sebenarnye la kan, semua-semua masalah orang bodoh kat tengah jalan nih, sebabkan diorang ni semua SELFISH...pentingkan diri sendiri. Terutama kat golongan XXXXXXXXX ngan XXXX, tak kira la bawak kancil ke BMW ke skyline ke. Semua pentingkan dia nak sampai dulu, suka hati je bagi signal ke tak nak bagi, parking pun suka hati nak parking senget ke stret ke block kete lain, tengah jem suka hati je nak pancung kete lain dengan takde signal. Semua2 orang bangang camni nih, kang ditegur ngan hon kete, marah la pulak. walhal kepala stupid selfish....

Pagi tadi dengar HotFM masa nak pegi keje, ade la segmen dok bercerita pasal pemandu2 kat malaysia. Kalu saya yang tepon hotfm tuh, setengah jam pun tak abih dok kutuk pemandu malaysia. Tapi yang sakit hatinye, dalam semua yang dok call bagi komen pasal pemandu malaysia, takde pun yang tunjuk daya kematangan sebagai pemandu bijak. Berdasarkan gaya cakap, saya boleh kata yang dok tepon tu semua pun jenih bodo memandu. Sorry la...terpaksa terus terang......

sedap je ye saya dok kutuk orang, mcm la saya ni baguih sgt. Ye saya ngaku saya ade jugak buat salah kadang-kadang, tapi saya sure semua salah saya tak buat pemandu lain sakit hati dengan cara pemanduan saya.  Kata orang malaysia ni bersopan santun, berbudi bahasa. Masa bawak kete pun kena la sama. Setiap pergerakkan kita kene make sure takde pemandu lain yang akan susah atau sakit hati dengan cara kita. Make sure orang sekeliling dapat nampak dengan jelas apa yang kita cuba buat. Kalau nak tuka lorong, bagi la signal dulu tak kira la tengah jem ke tak. Sebab jalan kita ni bukan boleh duga, kang tiba2 datang motor dr belakang, naya kang. Kalau dinihari atau senja, kalau kita nampak kete depan, tapi sure ke kete depan nampak kita?....pasang la lampu kecik utk bagi diorg nampak kita. Kalau benti tepi jalan waktu malam, dok tunggu orang dalam kete. Tutup la lampu besar kete korang tuh, kete2 dr depan ni silau la.....hish....takkan tak leh nak pikir kot? Saya benti kat traffic lite waktu mlm, sementara lampu tengah merah, saya matikan lampu utama kete. Tu pun kene perli dengan orang, sedangkan niat saya supaya kete yang melintas kat depan tak rasa silau. Lebih2 lagi kalau traffic lite tu kat kawasan berbukit.

Hish...mende2 ni semua common sense. Pandu dengan keadaan semua kereta nampak kita, bukannye kita nampak kete lain. Kalo kau nampak kete lain, kau sure ke kete lain nampak kau. Kang ade yang tak pasal2 langgar kita. Jangan pentingkan diri sendiri, orang lain pun ade lampu kete gak, takde pun nak guna highbeam sepanjang jalan, takde pun nak potong ikut emergency lan......yang tak gheti common sense ni la sek sek bodo sombong. 

"Kete bukan main besar, otak kecik nak mampos........" ayat yang saya suka pakai bila jumpa pemandu bangang yang pandu kete mahal2.

sekian luahan perasaan saya terhadap pemandu malaysia...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...