Selasa, 22 Oktober 2013

Malaysiaku Hutanku Bandarku...eh?

Baru2 ni, dikala petang yg enak kalau dapat la disertakan sekali dgn pisang goreng n teh o panas, saja melepakkan diri ni kat depan ofis bersama sahabat baik yg baru nak mengenali malaysia. Kemudian kelihatan seorang staff baru yang berbangsa sama dengan sahabat baik saya ini, baru saja kluar dr ofis dan seperti ingin pulang ke rumah. Bersikap peramah, saya menegur staffs baru ini dan kami pun memulakan perbualan kosong.
Tiba2 si staff baru itu berkata dlm bahasa ibundanya dan saya terjemahkan begini, "tak sangka ye Malaysia ni macam2 pun ada, sebelum datang Malaysia ni saya ingatkan Malaysia ni tiada apa, hanya hutan belantara.".....satu ayat yang buat saya tersentap kejap lalu berkata dalam hati...."apa ko ingat kitorg ni duduk kat hutan ke?". kemudian sahabat baik saya pun berkata kepada staff baru ini, "Malaysia ni mmg mcm2 ada, dkt cyberjaya ni pun dah mcm2 ada...tak lama lagi ada shopping mall nak bukak, lagi la senan....bla bla..."

HUTAN?.....tapi tak leh nak salahkan akak jepun nih, mmg org luar tak dpt pendedahan sebetulnya pasal Malaysia. Kat Asia Tenggara ni orang lagi kenal Thai, Singapore ngan Indonesia. Nak buat camne....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...