Jumaat, 18 Jun 2010

Maskman vs Nursegirl

Kelmarin saya pergi ke sebuah hospital swasta di Petaling Jaya untuk melakukan medical check up. Disebabkan sekarang ini dikira hangat dengan isu serangan H1N1 selain isu Gaza dan isu World Cup, maka saya pun pergi ke hospital dengan memakai mask atas alasan cuba menjadi rakyat yang patuh kepada arahan kerajaan supaya memakai mask di tempat umum dan hospital.
Apabila saya tiba di hospital, apa yang saya dapati adalah KESEMUA mahkluk yang bergelar manusia di hospital itu tidak memakai mask selain saya. Bukannya hanya sedikit atau terdapat beberapa orang sahaja, tetapi SEMUA manusia di hospital itu tiada yang memakai mask.
Maka dengan penuh perasaan bertanggungjawab dan dengan fikiran "lantaklah" saya pun meneruskan proses medical check up dengan memakai mask. Antara ujian yang saya lalui adalah ujian air kencing, ujian darah, X-Ray, ujian jantung, berat, tinggi dan ujian mata. Semasa berada di pengakhiran ujian iaitu ujian jantung, seorang jururawat memanggil saya mengikutnya ke sebuah bilik khas. Apabila masuk sahaja ke bilik tersebut, jururawat itu bertanya kepada saya,

"apsal pakai mask?"dia bertanya.
"saja".
"ada selsema ke?" sambil melihat saya dengan penuh curiga.
"tak ada lah, saja je saya pakai sebab datang hospital"
"ye ke? saja-saja je?" dengan muka tak puas hati.
"iye..saja je. untuk protection" tanpa disoal balas oleh nurse tu lagi dan meneruskan ujian jantung.

Salah ke saya pakai mask? H1N1 dah takde dah ke? tapi apsal kat pintu masuk hospital tu penuh poster pasal H1N1 pastu suruh orang pakai mask dengan basuh tangan?

konpius..konpius

1 ulasan:

  1. alahh biasa lah tu.kita rakyat Malaysia ni kurang motivasi.kempen bagai nak rak.ikutnye tidak..dah pemimpin kita yang ajar macam tu kat kita..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...