Selasa, 1 Februari 2011

Satu hari di bulan Januari

Sabtu 29 Januari.........kene keje seharian...tak dapek nak gi ngayuh jitensya (basikal)

Ahad, 30 Januari..........bgn pagi lepas subuh dengan penuh semangat untuk mengayuh. Janji ngan syazwan nak cycling pegi menghala ke Kajang....dia kata nak sampai rumah saya kul 7 pagi..

kul 7...xde respon dari syazwan...konpem tgh tido. Layan sorang2 lah, baru nak turun dari bilik, si kecik dah bangun. Bawak la si Zahirah dari tingkat atas nak pass kat bibik kat bawah. Mama si kecik ni tgh tido dengan si kakak. Sampai kat bawah tgk ade sorang je bibik dok menjaga anak buah yang memang selalu nangis....buat naya kat dia kalau pass si kecik zahirah ni jugak....dibuatnye anak buah yang sebaya zahirah tu jaga, abih la bibik sorang ni. Sorang lagi bibik temankan mak mertua pergi surau.....ade kuliah subuh tu yang balik lambat......tgh dok termanggu, pegi la ubah basikal punye brek lever punye position jap. pastu masuk bilik sebab nak letak balik tools. Alih2 tgk si kakak la pulak dah bangun. Mamanye pulak kata nak tido sket lagi, terpaksa la bawak si kakak turun dari bilik lak. Kat bawah si anak buah dah terjaga, bibik dok sebuk jaga anak buah tu sambil saya jaga zahirah ngan zia.....sekali abangnye anak buah tu (nama aqeel), baya zia pulak dah jaga.....menangis sorang2 keluar bilik. Ayahnye lak buleh berdengkur kat bilik buat tak tau hoho....terpaksa la saya gi dokong anak buah lagi satu tuh....terpaksa la jaga 3 orang budak. Sekali zahirah ngan zia lak ngamuk nak susu....pegi la bgn nak buat susu, yang aqeel lak ngamuk sebab saya bgn gi dapor.......................sudah.............................kelam kabut jap.........................lepas siap susu, saya jaga semua budak2 tu....kat luar lak hujan lebat.....memang takde rezeki nak gi kayuh arini...

bila mertua ngan bibik sorang tu balik dr surau, still tak leh gak nak tinggalkan budak2 tuh sebab bibik kene masak sarapan. Bila sarapan dah siap, pak mertua pun dah makan....time tu la baru ada peluang nak kluar kayuh....tapi kat luar hujan lebat...........argh, tak kira, nak lepas gian gak. cepat2 saya gi amik beskal pastu kayuh keluar. masa nak kuar tu.zia dok usha dari dalam umah........saya kayuh kat area rumah jek, basah abih badan......lepas 20 minit camtu, patah balik umah....cukup la setakat nak lepas gian. sampai umah mama cerita yang zia dok tunggu saya balik kat depan pintu...dok sebut "babah?"...."babah?"...sedih lak dengar cerita......

petang tu saya keluar gi hantar beskal kat satu kedai kat kajang. tujuannye nak tukar gear shifter. skang ni beskal tu guna gear shifters jenis yang pulas2 tuh. saya memang tak gemar shifters jenis gitu, pastu dulu ade beli shifters jenis tekan2 dari sorang mamat ni dari Alor Setar. Sampai kedai, tokey kata shifters rosak.....hampehnye...kene tipu terbeli barang rosak. pastu mintak tokey tu tgk2 kalau buleh repair. Alhamdulilah...dia buleh repair...............tapi tak leh nak merasa kayuh ngan shifters baru lagi sebab hujan sepanjang hari.

Malam tu tgk berita banjir kat banyak tempat kat johor. Kakak saya yang ikut suami dia balik johor untuk mengundi DUN Tenang, tersangkut tak leh balik umah dia kat Kemaman sebab jalan naik air. Bekalan makanan ngan keperluan harian kat umah lak makin sikit, kedai2 runcit semua tutup sebab banjir....................aduhai....doa je la untuk keselamatan masing2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...