Jumaat, 25 Mac 2011

Malaysiaku gemilang


Gambar kereta di atas diambil baru-baru ni semasa balik dari keje dan melalui lebuhraya hubungan timur barat menghampiri persimpangan bandar tun razak. Sepanjang beberapa kilometer saya bergerak dibelakang kereta ini, beberapa kali tu jugak pemandu kereta ini telah membuang sampah ke luar kereta.Bengang gak la saya tengok dia sesuka hati je buang sampah macam tu. Kalau la saya ni, katalah kat mana pun, andaikata ada sampah yang hendak dibuang, selagi tak jumpa tong sampah selagi tu saya akan pegang atau simpan sampah tu. Mungkin dah terbiasa buat camtu masa dok jepun dulu. Balik ke cerita kereta tu.....saya ni bukan apa, bila la orang suka buang sampah merata nih, bila hujan sure sampah tu hanyut dek air kan? Pastu nanti mesti berkumpul kat longkang la, sungai la. Kalau tak hanyut pun, bila sampah dah berkumpul banyak.....siapa yang kita salahkan nanti? Kerajaan jugak. Yes, kerajaan buleh buat macam2 undang-undang untuk mende remeh camni, kerajaan pemimpin ke pembankang ke buleh je nak majukan negara ni, tapi yang utama majukan dulu mentaliti rakyat negara nih. Camne la kita nak lahirkan masyarakat negara maju kalau mentaliti kita still dok takuk lama. Camne pemandu kereta ni nak mendidik anak dia jadik masyarakat yang cintakan alam kalau tiada contoh yang baik ditunjukkan oleh ibubapa sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...