Code name untuk kereta ni adalah AE110 dan AE111. Tapi kereta yang cucu beli AE110. Cucu beli kereta tu bulan April, 2004 kat sebuah kedai kereta kawan2 kami kat Jepun bernama Asonaro Auto Garden.Kereta ni ada 2 pintu sahaja dan didatangkan dengan beberapa spec berlainan. Macam yang cucu beli tu jenis AE110 FZ. Mulanya cucu tak tau mende pun apsal diorg bagi nama FZ, sedangkan tgk interior ngan exterior semua sama ngan AE111 XZ ngan AE111 BZ-G. Untuk AE111 didatangkan dengan spec BZ-G Super strut suspension, BZ-G, BZ-V dan XZ. Manakala AE110 didatangkan dengan spec FZ sahaja. Setiap specifications tu ada auto dan ada manual, maknanye spec code bukan menunjukkan dia auto atau manual.
kenapa kereta cucu, bentuk luaran semua sama tapi kene guna code AE110?
lepas beli kereta tu, cucu pun buat la sedikit research pasal kereta cucu. Then cucu jumpa satu informations dalam website jepun mengenai AE110 FZ nih. AE110 FZ ni adalah version AE111 yang dibuat khas untuk golongan wanita................(ceh, hampeh betul)..patutlah cucu tgk kat sun visor kereta cucu, belah driver ade cermin make-up, tapi belah passenger takde cermin make-up.
Sebenarnye AE111 version punye Levin nih, ade satu spesis yang performance version, AE111 BZ-R. Kalau nak buat pembayangan, ibarat macam Type-R la bagi Honda. BZ-R memang dicipta untuk performance. Gear pun ada manual sahaja, 6 gear lak tu. engine pulak memang mantap, bukan turbo, NA macam vtec gak. Kalau kat mesia ni diorg panggil engine black top. memang banyak orang bawak masuk kete potong BZ-R ni sebab nak engine dia masukkan dalam kereta toyota corolla SEG.
performance?Engine untuk AE111 adalah jenis yang sama digunakan dalam levin AE101 (bukan yang supercharger tu eh)......manakala AE110 menggunakan engine yang sama dalam kereta Toyota Carib (gunakan code sama AE110 dan AE111). Toyota Carib tu buleh dikatakan Levin dalam bentuk wagon.
pick-up nye memang mantap la disebabkan body yang ringan dan stabil. Kereta ni memang stabil.. cucu ingat lagi masa pakai kereta ni dulu, ade la nak beli barang kereta ni dari sorang jepun tu. jepun tu pulak memang menggunakan kereta AE111 untuk main kat track...kaki lumba la nih. jepun tu kata kat cucu, kereta ni tak payah nak pakai tower bar, side bar, lower bar apa apa bar semua tu sebab Toyota dah buat dia memang stabil sangat....biar benar dia nih...tapi betul kot. sebab selama cucu pakai kete tu, kalau cornering memang tak rasa masalah langsung berbanding pakai kereta lain.
Kaizou/modifications
apa yang cucu dah buat kat kereta ni?
masa mula2 pakai kereta ni, senior2 cucu ngan kawan cucu semua pakai kereta yang laju2...
Man: pakai Nissan skyline R33
Apul: Mitsubishi FTO
Tempe: Pakai Subaru WRX convert STi
Kucai: Mira Turbo
Imran: Evo 5/ Accord CF4/ Skyline R33
Rintik: Mazda RX-7 FC
So kalau korang tgk pun dah tau dah yang kereta cucu adalah yang paling perlahan dan tak menyerlah. maka, operasi kaizou pun bermula..
1. mula2 masa dah dapat kereta tu, mende pertama yang cucu beli adalah sport rim. Cucu guna brand apa ntah tak ingat tapi memang lawa.
2. Lepas tu cucu tukar plug cable guna NGK Hi-Power, tukar Spark Plug ke Iridium. Hasilnye memang terasa sangat waktu ni. Tak sangka pulak Plug cable ngan Iridium plug memang bawak hasil berlainan sangat. Naik bukit, pecut semua mantap.
3. Lepas tu cucu fokus kepada rupa luaran kereta pulak. Mula2 cucu ade terjumpa Bomex punye spoiler dijual dengan harga yang murah. cucu pun angkat. rupa dia macam nih...Nak pasangnye agak susah gak mula2. sebab nak cabut spoiler asal yang melekat agak kuat. Tambahan pulak cucu buat waktu musim bunga, memang agak sejuk waktu tu. spoiler tu pulak kebetulan datang dengan warna yang sama dengan kereta cucu....silver.
4. Tak lama lepas tu, cucu pun mencari pulak bumper depan untuk dipadankan dengan spoiler besar yang gedabak tu. hasilnye cucu membeli bumper Bomex (Bomex adalah satu brand US yang agak terkenal. Kereta2 dalam filem Fast n Furious 1 semua menggunakan Bomex punye bodykit). Cucu pulak beli dari kilang, so beum dicat lagi lah bumper. Cucu cat sendiri bumper tu, pastu pasang sendiri kat kereta. Hasilnye lebih kurang macam ni lah....Tak lama lepas dipasangkan bumper tu, Winter pun menjelma. dan cucu terpaksa menukar kembali bumper ke bumper asal sebab takut bumper tu pecah bila langgar salji.
5. Masa winter, kereta tu memang dalam keadaan asal. cucu pun membeli side step bomex untuk melengkapkan bomex bodykit pada kereta nih. tapi terpaksa tunggu sampai musim bunga sebelom dapat pasang side step tu sebab jalanraya penuh ngan salji.
Bila Musim Bunga pun tiba, datang keinginan cucu untuk mencuba kereta lain pulak. maka cucu pun menjual kereta ni dengan harga yang murah kat kohai cucu....zarul. bagi kat zarul semua bodykit kereta tu sekali. Lepas tu cucu membeli kereta Nissan Skyline R32. Maka berakhirlah kenangan cucu bersama Toyota Corolla Levin AE110..
Spec utama (dari http://www.cars-directory.net/specs/toyota/corolla_levin/1995_5/2954/)
GENERAL | |
Body type | Coupe |
Drive | FF |
Transmission | 2 ways * OD attaching 4 speed automatic |
Displacement, cc | 1498 |
Frame | E-AE110-ACPGK |
Price of new car, thousands yen (Tokyo area) | 1287 (~$10700) |
SPECIFICATION (SPECS) | |
EXTERIOR | |
Exterior dimensions (LxWxH), mm | 4285 x 1695 x 1305 |
Interior dimensions (LxWxH), mm | 1750 x 1410 x 1095 |
Wheel base, mm | 2465 |
Treads (F/R), mm | 1470 / 1460 |
Ground clearance, mm | 150 |
Curb vehicle weight, kg | 980 |
Gross vehicle weight, kg | |
Seating capacity, persons | 4 |
Doors number | 2 |
Min.turning radius, m | 4.8 |
Fuel tank capacity, l | 50 |
ENGINE | |
Displacement, cc | 1498 |
Engine model | 5A-FE |
Max.power (Net), kw(PS)/rpm | 100 ps (73.55 kw) / 5600 rpm |
Max.torque(Net), N*m(kg*m)/rpm | 14.0 kg*m (137.29 N*m) / 4400 rpm |
Power density | 9.8 |
Engine type | Water cooling serial 4 cylinder DOHC16 valve |
Engine information | |
Fuel system | EFI (electronic fuel injection) |
Turbocharger | No |
Fuel type | Unleaded regular gasoline |
LEV system (Low emission vehicle) | No |
Compression ratio | 9.8 |
Bore, mm | 78.7 |
Stroke, mm | 77 |
Final gear ratio | |
Fuel consumption at 10-15 modes, l/100km | 6.2 |
Fuel consumption at 60 km/h, l/100km | |
CHASSIS / TRANSMISSION | |
Power steering | Yes |
Tires size, front | 175/70R13 82s |
Tires size rear | 175/70R13 82s |
Braking system, front | Ventilated disk |
Braking system, rear | Drum (leading/trailing) |
Suspension system, front | Strut type coil spring |
Suspension system, rear | Strut type coil spring (stabilizer attaching) |
EQUIPMENT | |
EXTERIOR EQUIPMENT | |
Sunroof / Moonroof | Option |
Front fog lamp | Option |
Rear fog lamp | Not Present |
Xenon headlight (Discharge lamp) | Not Present |
Projector headlight | Not Present |
Rear wiper | Option |
Front spoiler | Not Present |
Rear or roof spoiler | Option |
ABS (Antilock brake system) | Option |
TCS (Traction control system) | Not Present |
LSD (Limited slip differential) | Not Present |
Privacy glass | Not Present |
UV cutting glass | Not Present |
Aluminium wheel | Option |
INTERIOR EQUIPMENT | |
Air conditioner | Not Present |
Wood panel | Not Present |
Cruise control | Not Present |
Centralized door lock | Present |
Power window | Present |
Steering wheel telescopic | Not Present |
Steering wheel tilt | Not Present |
Leather steering wheel | Not Present |
Power front seat | Not Present |
Power rear seat | Not Present |
Leather seat | Not Present |
Falling down type rear seat | Divided type |
Child seat fixed with seat belt | Not Present |
Rear ELR3 point seat belt | Present |
Front seat pretensioner seat belt | Not Present |
Fourth limited front seat belt | Not Present |
Side impact bar | Present |
Airbag (Driver) | Option |
Airbag (Passenger) | Not Present |
Airbag (Side) | Not Present |
Audio deck | Not Present |
CD-player | Not Present |
Car navigation system | Not Present |
Colors | |
Color spectrum | Color |
Black metallic | |
Super white II | |
Medium green mica metallic | |
Silver pearl metallic | |
Red mica metallic | |
Dark blue mica |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan