Semalam cucu bersama syazwan, aidil ngan anwar telah membuat percubaan bersama menggunakan Dcarbo kat kereta kenari syazwan.
syazwan parking kereta kenari tu kat belakang kilang, tempat redup. pastu start enjin....bukak hood depan.
1. pastu kitorg carik vacuum hose..vacum hose utk kenari buleh nampak kat atas air filter pipe, ada satu hose getah yang menjulur dari throttle body ke main engine. Cabut yang belah main engine punye hose pastu rasa ngan tangan ade tak sedutan vacum. Kalau ada sedutan, itulah vacum hose.
2. lepas tu aidil potong muncung penutup botol dcarbo utk senang masukkan dcarbo dalam tiub tu.
3. pastu cucu sumbat dcarbo tu kat tiub tu pastu tonggeng botol tu sikit supaya senang cecair dcarbo masuk dalam throttle body.
4. lepas dah abis cecair tu kene sedut, kitorang biarkan kereta tu idling supaya cecair tu meresap ke celah2 dalaman engine. Sepatutnya kene tunggu dalam 10 ke 15 minit utk tunggu cecair tu meresap,sambil tu kita buleh la nampak asap putih tebal mula keluar dar ekzos. (waktu ni buleh la nak check ekzos sistem kita ada bocor ke tak huhu..)
5. Untuk kenari syazwan ni, tak sampai 5 minit, asap putih yang keluar dari ekzos dia dah takde dah......(takkan dah abih tindakbalas kot.....)
6. pastu kitorang pun mula rem sikit2, pastu asap putih yang keluar pun berkepul2 kepul lah.
7. dalam 5 minit camtu lepas rem2 sikit. setellah....
macamana perbezaan sebelom pakai ngan selepas pakai pun tak tau lah, kene tanye syazwan. sebab lepas kitorang buat eksperimen tu, tak test pun kereta sebab nak masuk keje balik (buat waktu rehat tghhari)
cara2 diatas tu buleh diguna pakai untuk kelisa jugak sebab location throttle body/ vacum hose utk kelisa ngan kenari sama je....
Tiada ulasan:
Catat Ulasan