Isnin, 3 Januari 2011

Cara menukar seat post basikal


Beskal bertuah saya ni ade problem ngan seat post. Seat dia akan bergerak kiri kanan walopon batang seat post tu dah ikat kuat. Problemnye datang dri seat post tu sendiri yang kire dah rosak la. Nasib baik la saya ade seat post lebih yang saya bawak dari Jepun dulu.....
Seat post yang dah rosak. Walopon post tu dah diikat kuat, seat tetap akan bergerak.

Cara menukar seat post:
1. Pulas quick release bagi basikal yang ada quick release, ataupun bukak/longgarkan skru/nut yang ikat seat post tuh.

2. Bukak seat dari post dengan cara membuka nut Allen di sebelah bawah seat.

3. Pasang post lain.
4. Adjust kedudukan seat (ketinggian, alignment etc)

Untuk pengganti seat post saya, saya gunakan seat post yang ade suspension. Tak tau la ade jual ke kat mesia, tapi saya beli kat jepun dulu. Kat gambar atas tu, suspension seat post kat sebelah kiri, tengah tu seat post asal basikal GT saya dulu, yang kanan tu seat post sekarang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...