Jumaat, 14 Januari 2011

Marketing vs Traffic jam

Dua tiga hari lepas ade keluar dalam berita pasal perancangan Perodua untuk kekal mendahului pasaran kenderaan tempatan. Bagi tahun 2010, Perodua dilaporkan menguasai 30% penjualan kenderaannya di Malaysia, bersamaan dengan 180,000 unit.

Beberapa bulan yang lepas menteri kerjaraya telah mempertahankan pertikaian mengenai MRR2 yang jem teruk setiap masa. Beliau mengatakan rekabentuk dan mentenen MRR2 yang tiada masalah. tak silap saya, dia kata MRR2 dibina untuk menampung kenderaan sebanyak 200,000 pada satu masa, tapi penambahan kenderaan dijalanraya adalah penyebab utama kesesakkan di MRR2.

Bandingkan berita di perenggan pertama di atas dengan perenggan kedua di bawahnya. MRR2 di buat utk menampung 200k unit kenderaan pada satu masa, sedangkan perodua yang menguasai 30% penjualan pada 2010 telah dijual sebanyak 180k unit. ....maknaye pada tahun 2010 kira2 sebanyak 5400000 kenderaan telah berjaya dijual di seluruh malaysia oleh semua pembuat kereta. Yang mana perlu kita ikuti?beli kereta dapat membantu perodua utk berjaya, tapi hasilnye jalanraya jem teruk.

Kenderaan bertambah dijalanraya melebihi 500,000 unit setiap tahun, kenderaan yang dilupuskan pula mungkin tidak sampai 10,000 unit setiap tahun. Itu pun mungkin kerana kenderaan dicuri sebagai alat ganti, dicuri utk dijual di negara jiran atau kenderaan itu terlibat dalam eksiden yang total lost. Itu cara kenderaan dilupuskan di negara ini.

Jadi........semakin hari semakin banyak kenderaan di jalanraya, jalanraya akan semakin sesak. Rakyat akan memarahi kerajaan sebab biarkan jalanraya sesak, kerajaan akan menyalahkan rakyat sebab semua nak naik kereta sendiri pergi kerja, rakyat marah balik kerajaan sebab buat public transport yang tah hapa hapa ntah, kerajaan suruh pulak rakyat berubah, jangan boros.......takkan selesai jugak, alih2 kerajaan pun keluarkan duit rakyat untuk besarkan jalanraya. Jalanraya yang nak dibesarkan pulak amik masa bertahun nak siap, bila dah siap jalan tuh, kenderaan pun dah bertingkat berkali ganda, jem balik jalanraya. Takde beza besarkan jalan atau tidak....alih2 kerajaan buat highway baru terus, ganti jalan yang sesak tuh. Buat tol kat hiway tuh, rakyat terpaksa lalu sebab takde choice, nanti lambat nak pergi keje. Pastu rakyat marah pulak sebab harga tol tinggi.............pendek kata, takkan ada kesudahan semua tuh. Kalau berterusan, 10 tahun akan datang, berlambak hiway bertingkat2 lalu kat atas bandaraya KL nanti. Tu pun jem gak nanti...........camne nak buat?

1. Buat sistem pelupusan kenderaan (scrap) mcm yg byk negara maju dok buat. Sekurangnye kereta2 yang dah tunggu masa nak roboh tu buleh la dilupuskan, xde la nampak dok kacau laluan.
2. Buat laluan basikal dan pejalan kaki mcm syor saya sebelum nih (rujuk link nih). Contohnya kalau kat Stesen LRT Asia Jaya, ia dikelilingi oleh byk pejabat dan perumahan. Memang ianya salah satu stesen yang paling sebuk kat lembah klang. Tapi laluan pejalan kaki hanya ada untuk beberapa meter sahaja. Andai kata kita hendak bergerak dari stesen LRT tersebut ke Jalan 222, kita perlu meredah berjalan kaki di laluan motorsikal di Federal hiway ataupun melalui perjalanan yang lebih jauh melalui kawasan rumah orang di seksen 14. Boleh jugak dibuat jejantas pejalan kaki di sepanjang bawah rail LRT. Laluan pejalan kaki ngan laluan basikal sekurangnya memberi pilihan untuk rakyat utk tidak menggunakan kenderaan bermotor.
3. Mantapkan lagi rangkaian public transport. Mcm sekarang ni, antara teksi, bas, komuter dan LRT.......saya percaya lebih ramai yang prefer LRT sebabnye...teksi dah la kene tanye driver tu dulu sebelom naik teksi tuh pastu kalau nasib tak baik kene la charge tinggi, bas pulak selalu sangkut kat jem pastu ramai ke tau camne nak naik bas?maksud saya berapa kene bayar, camne nak bayar? sebab ramai antara rakyat yang tidak diasuh untuk menaikibas dari kecil. Tambahan pulak sistem bas masa kita kecik2 dulu lain dari skang. Dulu ada kontraktor bas, naik je bas tu, buleh tanye bas tu pegi mana, berapa nak baya..kalau salah buleh turun terus. Komuter pulak memanjang tak tetap masa. Kalau kat jadual tulis ketibaan pukul 7 pagi, pukul 7 suku baru sampai...tak pun sebelom kul 7 dah sampai dah. So pilihan utama rakyat memang lah LRT, cepat, tepat masa dll.......tapi LRT skang ni lalu kat mana je kan......
4. Banyakkan parking bertingkat berbayar untuk public untuk kurangkan masalah tak cukup parking. Kuatkan penguatkuasaan untuk yang suka parking kat tepi jalan. Yang mana degil parking kat tmpt tak sepatut tu, saman je terus. Penguatkuasa pulak bukannya ronda sekali sehari, kalau buleh stay terus kat satu-satu kawasan yang jadik tmpt utama orang suka parking tepi jalan yang ganggu lalulintas nih.

apapun tu semua cadangan dan cara pemikiran saya. Orang lain, lain pulak cara fikir. Yang penting matlamat semua orang sama, kurangkan kesesakan jalanraya, kurangkan pencemaran udara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...