Selasa, 1 Jun 2010

Graduasi UiTM

Weekend lepas adik saya telah dinobatkan sebagai graduan UiTM setelah berjaya merangkul ijazah dalam bidang civil. Maka untuk graduasinya yang gilang gemilang, maka ibu bapa saya dari kelantan pun hadir ke kuala lumpur untuk menghadiri majlis tersebut. Secara tak langsung saya sendiri pun jadik excited untuk pergi sebab saya memang tak pernah join hari graduasi unibesiti kat malaysia ni. Di pagi hari bersejarah tersebut, saya tiba dirumah kakak saya di Klang bersama Zia dan mama. Setengah jam kemudian kami bertolak bersama "pengantin" ke UiTM, sementara adik beradik lain bersama parent gerak lambat sikit. Dah bergerak beberapa minit dari rumah, rupanya mamat ni tertinggal neck-tie kat umah la pulak. Terpaksa lah buat drift patah balik kat umah.
Aksi graduan sebelom bergerak ke UiTM

Bila sampai kat UiTM, ramai la sangat orang yang ada. Saya campak adik saya kat tepi jalan pastu saya pergi drop Zia n mama kat depan dewan sementara saya pergi carik parking. Memandangkan ramai sangat orang, saya pun dengan selamba pergi fakulti Sains gunaan yang terletak bersebelahan dengan dewan dan parking kat tempat staffs.
Pukul 1 tghhari, para garduan dan ibubapa telah mula asuk ke dewan, tapi parents saya belom sampai. Pukul 1 setengah diorang pun sampai dan saya terus bawa mereka ke pintu masuk dewan utama. Memandangkan mak saya mengalami masalah untuk berjalan, terpaksa la saya papah sampai ke dewan, sekali bila sampai pintu masuk dewan, polis yang jaga pintu tu tak bagi masuk...."sori la pakcik, abang, tempat dah penuh dah kat dalam. Graduan ramai sangat untuk sesi ni. Tempat dalam dewan jadik penuh".....abis tu apa guna kad jemputan? Sepatutnya kad jemputan tu diperuntukan untuk 2 orang dapat tempat kat dalam dewan utama. Diorang tak kira betul2 ke?.......polis2 wanita muda itu meminta parent saya untuk ke dewan seminar yang terletak beberapa ratus meter dari dewan utama dimana disediakan screen disitu beserta aircond. Sedangkan kat luar dewan utama tu pun ada gak screen, cuma takde aircond jek. Dah ler nak kene naik tangga tinggi, mak saya pulak dah la tak larat. Saya yang tak puas hati terus mencari bantuan polis lain. Hasilnya ada la sorang polis ni baik hati nak carikkan tempat kosong untuk parents saya kat dewan utama, alhamdulillah dapat jugak duduk kat dewan utama. Walaupun berasa lega ada polis baik hati cam gitu, saya still tak puas hati dengan UiTM sebab tak kira betul jumlah jemputan untuk duduk dalam dewan utama.
Lepas je parent saya masuk dewan, kakak saya pun sampai maka saya pun bergerak balik umah cheras sebab Zia dah setat mengamuk. Majlis habis pukul 5 dalam hujan gerimis and parents saya dijemput oleh kakak saya.
Aksi Zia di depan pintu masuk perpustakaan

Kesimpulannya, hari graduasi memang tak best, panas, susah dapat parking, tempat duduk terhad, ramai orang jual bunga dari jual air walopon hari panas. Bukannya buleh makan bunga tuh. walopon apa pun, adik saya telah berjaya menjadi pengangur tegar berijazah.

1 ulasan:

  1. ini semuanya kesan korupsi apabila seat dewan graduasi boleh dibeli dengan wang ringgit, hasilnya pemegang kad jemputan sah tertindas tidak mendapat tempat mereka yang sepatutnya!
    ini semua tindakan zalim!huh..tak pasal2 aku yang emosi di pagi hari ini..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...