Jumaat, 16 Julai 2010

Lampu "Maghrib"

Last week saya bersama kawan opis ke sebuah kedai eksesori kereta di Petaling Jaya. Setelah berpusing-pusing melilau menjenguk harga (mende utama yang akan mula-mula dilihat kalau lelaki bershopping), saya pun membeli satu mentol kecil untuk lampu kecil kereta. Harganya pun tidak semahal mana iaitu RM9.50 untuk lampu kecil jenis LED. Memandangkan saya pun tidak tahu nak menggelarkan mentol ini kerana lampu lain pun menggunakan istilah “mentol”, dan kebetulan kawan saya tu, Syazwan menggelarkan mentol ini sebagai “lampu maghrib”, maka saya akan menggunakan istilah ini di dalam artikel saya ini. Mungkin kerana lampu kecil ini biasanya akan dipasang oleh kenderaan apabila waktu maghrib kot.


Cara Menukar Lampu Maghrib
Untuk cara pemasangan mentol ini pada kereta, saya akan pecahkan kepada dua bahagian. Bahagian pertama adalah apa yang perlu dilakukan bagi pengguna CRV generasi kedua untuk menukar mentol ini, dan bahagian kedua pula akan menunjukkan cara menukar mentol ini bagi pengguna kereta lain. Ini kerana cara menukar mentol ini adalah sama sahaja pada mana-mana kereta cuma halangan yang ada untuk mencapai mentol ini sahaja berlainan.

Bahagian 1: CRV generasi kedua

1. Buka bonet hadapan CRV dan anda akan nampak satu cover plastic hitam yang menutupi ruan bahagian hadapan enjin termasuk radiator.

2. Buka cover plastic itu dengan membuka klip-klip di situ. Terdapat 7 klip yang perlu dibuka dan satu perlu dibuka dengan skru kerana ia bersambung dengan plat besi pemegang bateri kereta. Rujuk gambar dibawah untuk kedudukan klip dan skru, klip ditanda dengan anak panah merah dan skru ditanda dengan anak panah hijau. (AMARAN: Sila buka klip dengan cara menarik ke arah atas bahagian tengah klip dahulu sebelum menarik keseluruhan klip keluar.

3. Setelah itu anda akan ternampak satu connector seperti gambar di bawah.

Bahagian 2: Cara menukar mentol

1. Sila cari satu connector seperti gambar di atas di belakang kedudukan lampu maghrib anda.

2. Pusingkan connector itu ke arah kiri atau kanan dengan pusingan 90 darjah dan connector itu akan terkeluar bersama dengan mentol. (Bergantung kepada jenis kereta, ada setengah kereta yang hanya perlu menarik keluar connector tersebut).

3. Tarik keluar mentol itu daripada connector tersebut. Tidak perlu buat pusingan atau goyangkan mentol, hanya ditarik keluar sahaja.

4. Kemudian gantikan dengan mentol yang baru dan periksa samada mentol baru menyala atau tidak.

5. Pasangkan kembali connector itu ke kereta dengan pusingan 90 darjah juga.

6. Mentol yang lama buleh disimpan untuk kegunaan dimasa hadapan.


Sebelum ini saya menggunakan lampu meghrib LED yang berwarna biru, namun disebabkan mentolnya yang agak besar menyebabkan warna birunya menyerlah dan lampu foglamp saya pula kuning, nampak ketidak serasian disitu menyebabkan saya menukar ke mentol LED berwarna putih.Hasilnya:

Terus terang, kalau dilihat didalam gambar ini, nampak sama je tetapi kalau dilihat dengan mata kasar pasti nampak perbezaan. Cuma saya sendiri tidak tahu yang mana satu lebih menarik huhu..

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...