Isnin, 27 Disember 2010

Velo 5 meter installing

Hari ni saya nak ceritakan cara memasang meter basikal pada basikal....saya rasa mungkin ada yang nak cuba pasang meter tu sendiri tapi tak berapa sure caranye. Ye la kan, manual yang ade pun bukannye buleh pakai.....so meh saya tolong sikit. Sebenarnye saya pun baru pertama kali buat mende nih, kirenye nak try DIY la kan, so sesiapa yang rasa cara saya salah, sila komen...

Kat sini saya gunakan meter brand Cateye model Velo 5. Model Velo 5 ni agak lekeh sikit banding ngan Velo 8....lagipun model Velo nih pakai wire lagi untuk sambungan sensor kat tayar ngan meter unit. Kat market skang dah byk dah jual yang pakai wireless, nampak canggih lagi la, kemas, takde selekeh ngan wire yang berserabut.

Dalam setiap pembelian meter Cateye biasanye akan disertakan ngan 1. meter unit, 2. sensor 3. magnet 4. ty-rap 5. manual 6. bracket.........

1. Tetapkan kat mana nak letak sensor ngan magnet. Sensor diikat pada fork beskal guna ty-rap, magnet lak kat jejari rim basikal. Jarak antara magnet ngan sensor tu dalam 5mm lebih kurang.
※kedudukan sensor/magnet tak kesah pada rim, tak ada jarak tertentu dari hub ke, axle ke....yang penting setting saiz rim kat meter unit tu nanti

2. Lilit wayar secomei yang mungkin bermula dari fork, sambung ke cable brek depan. Mcm beskal saya, pakai disc brake, kalau letak sensor tu kat sebelah fork yang ada disc tu, nanti susah nak dapat gap 5mm, so saya letak kat opposite site. So wire terpaksa la ikat sikit kat fork pastu terus lilit kat cable brek.

3. Set meter bracket cun pada tempatnye kat atas handle bar. Lepas wire pun dah kemas lawa, meter bracket pun dah tau nak letak mana, ikat meter bracket kat handle bar guna tyrap.

Siaplah pemasangan meter....seterusnye cara nak setting meter tu buleh berpandukan mada manual. Lebih senang sebab siap gambar turutan....

※gambar meter terlupa nak amik, will be updated

1 ulasan:

  1. bro nak tnye kalau magnet tu hilang mana bole cari yg baru ek??kalau pkai magnet velo 7 or 8 bole function gak ke?

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...