Khamis, 4 Februari 2010

Ubat batuk haram?

Hari tu saya pergi ke klinik yang agak femes dikalangan penduduk Sato nih, Klinik MediPerdana...........sebab dekat dengan Sato. Doktor tu ade bagi ubat batuk kat saya. Ubat batuk memang sedia maklum lepas minum, konpem mengantuk giler kan?pastu hari ni saya terperasan ni.....

so ubat batuk ni halal ke haram?

mesti ramai orang tertanya tanya halal ke haram ubat yang ada kandungan alkohol kan. Pada pendapat patik hamba hina dina nih, ubat yang mengandungi alkohol still halal. sebabnye:
1. yang haram adalah arak, bukan alkohol. benda yang mengandungi arak, confirm haram tapi benda yang mengandungi alkohol tak semestinya haram. (berdasarkan ajaran beberapa ustaz kepada saya)
2. Benda yang digunakan dengan tujuan perubatan adalah halal. (yang ni saya tak sure sangat, sebab kalau alkohol tu logik lagi, tapi kalau benda2 seperti najis?)

so terpulang kepada korang nak minum ke tak ubat batuk. sebab kalau check kat mana2 ubat batuk import nih, memang takde cop halal pun....(tapi dah dapat pengesahan Kementerian Kesihatan). Tapi sebab nombor 1 tadi pun memang logik la, kalau tak caya buleh search kat tenet.....



Dunia ini luas dan bebas untuk diterokai

2 ulasan:

  1. kalau minum ubat batuk ni bukannye jadi ngantuk ni..sure jadi mabuk heh

    BalasPadam
  2. dah minum satu botol..logik ler mabuk huhu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...