Isnin, 12 April 2010

Hari yang sebuk...

Ahad (11/Apr/2010)....lepas semayang subuh, saya tido kejap. memang jarang saya tido lepas subuh, biasanya ada je mende yang saya buat lepas subuh, tapi sebab malam sebelom tu saya kluar bawak mama pusing2 tengok kl dimalam minggu...balik umah pun dah lambat, sampai umah lak zia tak nak tido. nak main je keje sampai kene sergah ngan saya barulah dia golek atas tilam...masa tu pun nak dekat pukul 2 pagi..
lepas bgn tido ahad tuh, saya bawak zia turun dari bilik..pass zia kat bibik pastu terus saya terus pergi godam CRV. Matlamat ari ni nak pasang taya jyunsei CRV ni balik.
saya pun bawak kereta tengah halaman rumah..keluarkan jack kete ngan tools lain..tapi batang pemulas jack takde la pulak..pinjam dari perdana pak mertua..4 bijik taya tu saya berjaya tukar dalam masa sejam lebih rasanya..memang penat nak mampos...dulu2 masa muda dulu, 4 bijik taya tu setengah jam je setel..skang dah makin tua kot. Masa cabut taya tuh, saya tangkap gambar tempat punca bunyik tak sedap bawah kereta saya...

gambar atas tu , nampak tak bush tu dah pecah...sebab tu la dok berbunyik bila jalan tak rata. Taya yang nipis pulak menambahkan lagi pressure kat tempat tuh..

lepas tukar saya tak test kereta, sebab nak cepat siap..nak bawak mama ngan zia pergi tengok movie.....'How to train a dragon',,,bila semua dah siap, kitoang pun keluar rumah. masa perjalanan tuh, CRV bergerak dengan stereng bergerak2 agresif. sedangkan kereta tengah jalan lurus...sah ni balancing tak betul nih. nak benti kedai taya takut tak sempat pulak. saya pun bawak la CRV tu slow2 sampai jusco balakong. nasib baik sempat gak sampai. kitorg masuk cinema tu, cerita tu dah setat 10 minit dah..masuk je dalam cinema, zia pun cuak seacam jek..dia melekat kat badan saya kuat2. sebabkan saya tengah bawak banyak barang, saya turunkan dia dulu sebelom duduk...letak je zia, terus menangis dia. mama dia amik dia terus..teus aku tengok jadik macam beruang koala melekat kat ibunya. sepanjang movie tu zia macam tuh, melekat kat mama atau saya..last2 dia tertidur kat riba mama sampai cerita tu abis...pastu kitorg jalan2 katy jusco carik hadiah untuk pasangan anwar ngan bazi sebab dapat baby baru..pastu balik rumah dengan stereng yang begegar.
sampai rumah saya makan sket pastu terus antar kete gi buat balancing taya. dari 4 bijik, semua balancing lari giller..sebijik pulak taya kembung..tak boleh pakai..so saya guna taya spare...tapi taya spare lak saiz lain...taya kat kereta skang 215/70/15...taya spare 205/70/15..pastu saya suruh kedai tu guna je, letak kat belah belakang. taya yang kembung tu pulak letak kat tempat taya spare, tapi sebabkan saiz lain...penutup taya spare tu terpaksa dikeluarkan..sebab tak muat nak letak taya....

perbezaan taya jyunsei (standard) ngan advan RG: walopon advan RG tu saiz dia besar, tapi rim tu memang ringan. Saya pasang balik rim jyunsei nih, pick up kereta memang kurang..nak naik bukit pun lambat sikit..mungkin...akan makan minyak lebih sikit lah...tapi ada kebaikan gak rim jyunsei nih, kurang la impak masa langgar lobang atas jalan etc...selesa la...tengok la macammana, guna taya jyunsei sampai botak ke apa ke pastu tuka balik pakai advan ke...apa pun saya nak repair bush yang rosak tu dulu...

lepas buat balancing, saya satu family terus gerak pergi rumah bazilah nak tengok baby baru...sampai sana, aidil satu family dah siap menanti..muka baby diorang banyak ke arah muka anwar ler...sori ler bebanyak..terlupa nak amik gambar baby masa tuh......

pukul 6 ptg camtu, kitorang pun balik la ke rumah dengan hujan yang lebat ditengah jalan, dan saya yang mengantuk sebab penat...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...