Khamis, 8 April 2010

Toyota Altezza RS200Z 6MT

Dulu ingat lagi masa saya belajar kat Akita Daigaku (Akita University), masa first year ngan second year, budak-budak mesia sana dok sebut2 pasal kereta accord Euro R. Macammana diorang teringin sangat nak beli kereta tu. Pastu ditambah lagi dengan sempai (senior) saya beli Accord SIR (Gred bawah sikit dari Euro R), bertambah la rancak bercerita pasal Euro R tuh. Bukannya tak minat kereta lain, setakat supra, skyline, impreza semua tu dah memang budak2 mesia kat sana selalu pakai. Bila fikir nak bawak balik mesia, yang femes masa tu samada skyline atau accord. Tengah semua dok puji2 Euro R, saya selalu tanya kat diorang semua...."korang tak minat Altezza ke?"....Altezza bukannya tak best, factory engine horse power 210hp..kurang 10hp je daripada Euro R factory engine horse power. Tapi Altezza buleh modify giller bagi naik hp berbanding EuroR yang terhad kepada VTEC dia...Tambahan pulak Altezza ni kereta FR (sila rujuk post sebelom ini mengenai kereta FR)...memang baguih ler. Saya pun cakap kat budak2/sempai2 saya tuh, kalau saya tak dapat beli skyline R34 untuk bawak balik mesia, mungkin saya hanya beli Altezza je kot.

Masa berlalu, setahun sebelom pulangnya saya ke Malaysia, rakan2 satu batch saya sudah bermula mencari kereta untuk dibawa balik ke Malaysia. Syarat untuk bawak balik kereta terpakai dari oversea nih, kereta tersebut perlulah dipakai sekurangnya 9 bulan sebelom dibawa balik ke mesia. Maksudnya kita kene beli kereta at least 9 bulan sebelum kita balik ke mesia. Tu yang kami pun mulakan pencarian kira-kira setaun sebelom balik ke mesia. Masa saya dok mencari-cari kereta, antara kereta yang menjadi sasaran saya adalah Skyline R34 4pintu turbo, Altezza RS200Z, Accord Euro R CL1 dan Subaru Legacy B4.

Skyline R34 Turbo 4pintu: Canceled beli sebab turbo 4 pintu susah dapat pastu mahal, berbanding dengan 2 pintu.

Subaru Legacy B4: Nak carik legacy B4 manual memang susah dengan badget saya ketika itu. Yang ada pun, kereta tu pernah eksiden. Kereta subaru ni kalau pernah eksiden, baik tak yah beli. Sebab enjin subaru yang boxer tu, piston dia bergerak melintang. bila ada hentakan dari kiri kanan kereta, takutla kan kot-kot ada effect sikit kat enjin kereta. Beza ngan kereta lain yang piston dia bergerak menegak atau senget 45darjah.

Maka tinggallah Altezza ngan Euro R. Masa dok usha2 tuh, ramai dah rupanya kawan2 saya yang beli Altezza. Bila masa Altezza ni femes pun saya tak tau. Kalau saya beli Altezza gak, rasa tak besh ler sebab ramai dah pakai. Tapi masa tu tak tau lagi...saya ada jumpa satu Euro R dijual ngan murah. Siap ngan spoiler n grill mugen. dijual murah sebab pernah eksiden kata kedai tuh. Tapi saya KIV dulu la....pastu terjumpa la kat intenet, ada sorang brader jepun ni nak jual Altezza kaler kuning yang dah modified mantap, juga murah. Saya jumpa kat tenet tu belah pagi lepas balik dari keje part time. Saya terus tunjuk kat Apul (kawan satu batch, dia pun dah beli Altezza masa tu), dia pun kata gempak dah tu. Pastu saya pergi kelas, balik dari kelas tengahhari tu, check kat tenet..kereta tu dah pun dijual.......sedih giller rasa.
Sebabkan rasa sedih plus bengang, saya terus call kedai yang jual Euro R tuh...angkat Euro R terus. Maka Euro R merah itu ler yang menjadi buah hati saya sehingga November taun lepas....

Apa pun, yang penting kat sini...nak bgtau yang Altezza ni memang best sebenarnya. Buleh buat drift, tapi kat mesia tak nampak lagi orang mesia buat drift pakai altezza.
Walopon Altezza ni best, atas sebab2 tertentu, kawan saya ni nak jual ler Altezza dier..Lebih kurang gini ler iklan dia...

"Toyota Altezza 99/07
Model:RS200 Z Edition Manual 6MT
Engine:3S-GE Dual VVTi BEAMS 210bhp
* Netz Kobe K-tune CF bonnet
* Netz Kobe K-tune CF rear spoiler
* Modellista Qualitat front bumper and side step
* 5zigen Inferio 17inch rims and almost new tyres
* Apexi Power FC + commander (Ori ECU also got)
* Netz Kobe K-tune extractor
* Fujitsubo s-flow muffler( Can swap with HKS Hi-power muffler if u like noisy sound)
* Apexi 2layer aluminium radiator
* Netz Kobe K-tune adjustable suspension (hi-low, soft-hard). will give away TRD sportivo set as well.
* 2 units Recaro SR3 seat(ori seat also got)
* Nardi classic steering + bosskit(Ori steering also got)
* TRD shiftknob

Asking for RM92k (nego)
Loan have to arrange yourself.
Pls call"

ni gambor kereta dia





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...