Isnin, 12 April 2010

Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Awam Gred 41

Hari Sabtu yang lepas (10/April/2010) saya kene amik exam memasuki perkhidmatan awam gred41. Selain saya, adik ipar saya punya suami pun kene amik, adik saya kat kelantan pun amik exam sama hari yang sama tapi tempat berlainan. Beberapa hari sebelom exam tuh, adik saya ada bagi updated mac2010 e-book panduan menjawab kertas soalan peperiksaan tersebut. Dia pun ada baca katanya, memang buat dia gelabah bila baca katanya. Saya pulak yang kebetulan kene kerja disiang hari, malam kene jaga zia (sebab mama dia balik lambat berturut-turut dari hari Rabu lepas sampai Jumaat...sampai kul 12tghmlm saya tunggu dia balik)....so memang takde masa+malas nak baca buku panduan tu. Cuma ada la masa hari jumaat tu lepas kerja, print la sikit buku panduan tu ingat nak baca kat rumah (tak baca gak pun), ada la terbaca sikit permulaan buku panduan tuh. Dia kata....
kertas peperiksaan terbahagi kepada beberapa kertas, kertas pertama adalah mngenai sejarah malaysia, kertas kedua adalah mengenai pengetahuan am dan isu semasa, kertas ketiga bla..bla..bla..............siap ada bagi contoh2 soalan lagi.

Bila pagi sabtu tuh, saya dengan malas sekali bersiap. Pusat peperiksaan saya kat sebuah sekolah menengah kat Kajang. periksa mula pukul 9 pagi, so saya sepatutnya kene ada sana by 8:30 pagi. perjalanan dari rumah ke kajang makan masa lebih kurang setengah jam...campur dengan nak mencari tempat exam tuh....agak2 pukul 7:45pagi camtu saya kene keluar rumah la. Tapi pukul 7:45 tuh saya tengah berkaunseling ngan mama, 'patut pergi ke tidak?'...siap bagi hujah kalau dapat kene pindah sarawak la, nak pakai baju apa la, tak pergi pun tak pe lah..bla..bla..bla........campur pemangkin bila suami adik ipar saya pulak tak nak pergi amik exam. bertambah gundah gelanah lah saya...dah ler mengantuk tidur tak cukup tunggu mama balik malam sebelom tuh. Last2 saya pergi jugak dengan pakai kemeja lengan pendek, baju tuck-out, seluar jeans putih ngan kasut season (lusuh). keluar rumah pukul 8 tepat.

Tengah perjalanan mama call kata dia nak kluar ngan adik ipar saya pergi metrojaya.......ampeh, bertambah tak bersemangat saya jadiknya. Sepanjang perjalanan saya berharap yang saya tak jumpa tempat exam. So saya buleh balik tidor dengan gumbira. Tapi harapan berkecai bila setgh jam lepas tu saya jumpa tempat exam tanpa masalah......majide?!

sebelom keluar kereta, saya usha semua yang datang untuk amik exam. sorang brader nih pakai baju kemeja lengan panjang, seluar seterika tajam, kasut hitam berkilat, bertali leher, rambut tersikat rapi.....sudah?!...pastu nampak ada ramai lagi pakai macam tu. biar betul?!diorang ni dah konpem ke keje gomen?saya dah ler pakai jeans...sekali ternampak sorang brader ni pakai kemeja kolar tuck-in..............terus saya mati enjin kereta keluar sama. kalau brader tu kene halau, saya blah sama gak. rupanya takde pape, dan saya berasa bangga sebab tak payah pakai gempak2 macam orang lain heheheh....

bila waktu exam dah sampai, check kertas soalan. hampeh, lain giler daripada panduan buku soklan tu cerita. Nasib baik ler saya tak baca buku tuh...

Paper 1: Soklan mengenai sejarah malaysia, pengetahuan am, isu semasa dalam negara.
Komen saya: Banyak soklan yang saya terlupa. misalan: perjanjian dengan sabah ngan serawak semasa penubuhan malaysia. Pastu ada jugak soklan yang memang taktau langsung, misalan: siapa pengasas laman Google?. pastu ada soklan yang terhapa-hapa ntah....misalan:
1. Mengukuhkan sektor swasta dan sektor awam,
2. mengutuhkan perkongsian maklumat....
2 penyata di atas merujuk kepada dasar apa?
A.Dasar penswastaan negara
B.Dasar pensyarikatan negara
C.Dasar pembangunan negara
D.Dasar (apa ntah)
anda tak rasa ke penyataan dia bagi tu terlampau umum?Sato pun menggalakkan perkongsian maklumat....

Paper2: Soklan matematik
Komen: ada 40 soklan untuk 45 minit. Serius soklan dia semua senang. Tapi saya tersilap langkah. Tersangkut masa soklan ke berapa belas ntah, pastu silap buang masa banyak untuk soklan tu. sedar2 je tinggal lagi 15 minit untuk 20 lebih soklan!!
terpaksa la pilih soklan yang ringkas, jawab tu...selebihnya saya tembak...ada la 10 soklan camtu kene tembak...rugi betul

Paper3: Soklan tatabahasa untuk bahasa melayu ngan bahasa inggeris...
Komen: macam soklan SPM...no komen

Paper4:Esei bahasa melayu
Paper5:Esei bahasa inggeris
Komen: Saya rasa nasib baik saya selalu tulih blog, dapat gak saya mencarut dalam kertas esei tuh heheh.....ayat agak tunggang-langgang...tapi isi yang penting

Paper 6:Soklan pasal siasah diri
Komen: ada 200 soklan, jawab dalam 40 minit. soklan pasal sifat2 diri kita jek...contoh soklan: saya suka menolong rakan yang susah A.Sangat setuju B.Setuju C.Tidak pasti D.kadang-kadang E.Tidak pernah....dah jawab soklan ni dalam nak dekat 100 sokan camtu, baru la saya perasan bunga soklan nih. Kebanyakkan jawapan yang baik adalah A dan D manakala soklan yang kurang baik C dan E....kejap je setel soklan2 nih.

Paper7: soklan pasal minat
Komen: tanya apa jenis pekerjaan yang kita minat. Contoh soklan: Anda selalu bermain muzik A.Ya B.Tidak....Anda pernah menukar tayar kereta A.Ya B.Tidak.......so jawapan dia samada 'Ya' atau'Tidak'. Ada 226 soklan jawab dalam 20 minit. saya jawab 10 minit jek...pastu balik umah terus...

petang tu adik saya call kata dia tak leh jawab langsung. Tu la saya kat kat dia, mungkin dia terlampau ikut sangat buku panduan tu kot..yang penting sebenarnya pasal pengetahuan am, berapa kerap baca paper ngan tengok berita...tengok je la result camne, sebab saya pun tak yakin langsung dapat walopon pada pendapat saya soklan senang2 belaka..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...