Isnin, 5 April 2010

OverDrive.......fungsi......baten (button)

Waaccchaaaa.....setelah lama dok merapu mende yang takde kaitan dengan minyak enjin kereta, maka hari ini saya akan memberitahu satu cerita dongeng purbakala. Kesah ini bertajuk.....Overdrive function.

Ya tuan-tuan dan puan-puan yang saya hormati sekalian. Pasti anda semua tahu apa yang saya maksud dengan overdrive function. Kalau sesiapa yang naik kereta automatik transmission, ada antara kereta auto ini mempunyai baten (button) "O/D" kat batang gearnya. Seperti baten kat kereta CRV saya ini...
So, apa fungsinya?

Butang tu, bila kita start enjin kereta, kereta anda biasanya akan dalam keadaan overdrive ON, bila anda tekan butang tu, ia akan OFF fungsi overdrive kereta anda.

Gambar di atas menunjukkan keadaan meter dashboard semasa fungsi overdrive sedang ON.

Gambar diatas pula menunjukkan keadaan meter dashboard semasa fungsi overdrive sedang OFF.

Okeh, satu soklan untuk semua. Kenapa bila kita start enjin kereta, fungsi overdrive akan automatic ON?

Overdrive sebenarnya buleh dibayangkan sebagai kereta anda sedang hidup dengan 4 gear. Kalau sesiapa yang pernah bawak kereta manual, mesti tahu kereta manual ada 5 gear kan? Gear yang paling tinggi adalah gear 5 (ada yang hanya mempunyai 4 gear). tapi itu untuk kereta manual.
Untuk kereta automatic pula, kebiasaannya gear yang paling tinggi adalah gear 4! Dan gear 4 itu buleh kita anggap sebagai overdrive ON. Bila kita OFF overdrive, bersamaan gear 4 telah dimatikan, dan kita telah turun ke gear 3. Sebab tu bila kita OFF overdrive, meter RPM kita akan naik tinggi. Sama la jugak kalau kereta manual, kita turunkan gear semasa bergerak, meter RPM pun akan naik tinggi. So dah buleh bayangkan camne overdrive bertindak?

Itu cuma anggapan je la, lebih senang faham fungsi overdrive bila kita anggap begitu. Tapi yang sebenarnya adalah begini......

Gear automatic sebenarnya hanya mempunyai 3 gear!! Maka dengan 3 gear sahaja, apabila anda memecut dengan kelajuan 100kmh kat highway, meter RPM anda akan mengaum. Kalau bawak manual pun, gear 3 ini kita bawak masa 40kmh ke 55kmh je, bila dah masuk 60kmh, kita pun tukar ke gear 4 kan? Tapi untuk kereta auto, bila dah 60kmh, tak ada gear yang lagi tinggi selain gear 3, maka overdrive akan mengambil alih tugas dengan menyalurkan gear tambahan di transmisi anda sebagai gear ke-4. Selain itu, overdrive akan memastikan yang pusingan ratio kereta anda berlainan. Pusingan tayar akan lebih daripada pusingan drivesyaft supaya enjin tidak perlu bekerja keras untuk memusingkan tayar, sebab itu ketika ini meter RPM akan jatuh. Tetapi, kelemahan pada overdrive yang ON ini adalah, torque yang dihasilkan akan rendah. Ibaratkan kita cuba mula pecut dengan gear 5 semasa memandu kereta manual. sudah pasti sukar untuk memotong kenderaan lain.

Minyak kereta dan torque adalah perkara penting mengenai overdrive ini. Kereta auto yang mempunyai fungsi overdrive sudah pasti menggunakan minyak yang kurang daripada kereta auto yang tiada fungsi overdrive. Sebab itu, kalau anda menggunakan wira auto 1.5, anda akan dapati ia menggunakan minyak sama banyak seperti kereta sedan 2.0 yang ada fungsi overdrive.

Apa kelebihan overdrive?
1. Keadaan ON: Menjimatkan minyak. Semasa bergerak di lebuhraya, momentum kelajuan sudah cukup untuk maintain kelajuan kereta anda. Apabila overdrive ini dalam keadaan ON dan bertindak, ia akan meletakkan transmisi dalam gear tambahan dan ini akan merendahkan pusingan enjin anda dengan mengurangkan pusingan ratio enjin dan drivesyaft. Maka enjin tidak perlu bekerja keras dan ini sudah pasti menjimatkan minyak kereta.

2. Keadaan OFF: Semasa anda menuruni bukit, overdrive yang ON akan membuatkan transmisi anda bergerak lancar tanpa sebarang halangan. Ini akan menyebabkan kereta anda bergerak bertambah laju semasa menuruni bukit. Sekiranya overdrive ini OFF, pergerakkan akan menjadi perlahan disebabkan gear yang rendah digunakan, dan ini akan membantu anda mengawal pergerakkan kereta anda dengan lebih selamat.

3. Keadaan OFF: Memberi lebih torque kepada kereta anda. Semasa kita hendak memotong kereta lain ataupun semasa menaiki bukit, Overdrive yang OFF akan memberi kita lebih kuasa torque untuk menggerakkan kereta. Ini kerana, semasa overdrive ON, torque menjadi rendah akibat daripada gear tambahan yang digunakan. Maka apabila anda ingin pecutan lebih, OFF kan overdrive anda. Namun sebaliknya kereta anda akan makan minyak lebih sikit ler..

Maka, daripada kelebihan dan kelemahan fungsi overdrive diatas, dapatlah kita agak bila nak ON overdrive dan bila nak OFF overdrive. Pada pendapat saya dan cara memandu saya sendiri, saya akan sentiasa OFF overdrive semasa saya memandu semasa menaiki dan menuruni bukit dan juga ketika hendak memotong kenderaan lain. Selebihnya saya akan membiarkan kereta saya dalam keadaan overdrive ON. Sebenarnya ada juga orang yang akan OFF overdrive semasa kesesakkan jalanraya dan memandu dibawah 50kmh. Itu semua terpulang kepada cara pemanduan masing-masing. Mana kaedah yang dirasakan akan menjimatkan minyak kenderaan anda, buleh anda lakukan.

So, untuk soklan yang mula-mula tadi, anda dapatlah jawapannya ye.....

73 ulasan:

  1. salam..bagus artikel kamu ni..banyak pengetahuan bertambah..
    sebelum ni pada aku overdrive hanya untuk memotong jek..sangat hebat..

    BalasPadam
  2. Ooo. ngatkan OverDrive tu cam pendrive ker!

    BalasPadam
  3. pendrive tu macam skrewdriver, beza kat material jek

    BalasPadam
  4. tq for the info. macam pensyarah ko punyer explanation. mantap

    BalasPadam
  5. tumpang lalu jap..
    bro klu lampu o/d 2 berkelip2 knp ek?
    tp gearbox da tukar manual....
    dulu time auto ok je...

    BalasPadam
  6. tumpang lalu jap..
    bro klu lampu o/d 2 berkelip2 knp ek?
    tp gearbox da tukar manual....
    dulu time auto ok je.

    BalasPadam
  7. kalu gear box dah tukar, boleh je abaikan lampu o/d tuh.....dah jadik takde fungsi apa dah. dia kelip tu mungkin sebab sensor tak detect ke ape ke...buleh diabaikan la. kalu rasa tak sedap hati ngan lampu kelip tuh, bukak meter kereta pastu cabut mentol lampu o/d tu heheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf sikit mencelah.. Sy pun mengalami nasib lampu berkelip²,button o/d tu mcm x fungsi sentiasa dlm on, dah x boleh off.. So kalau boleh nak jgk tahu aPa kelemahan dan kerosakakn dia..

      Padam
  8. klu setakat cabut mentol bek tak payah,...
    hehhehehe...
    ap pn trimas....
    gd info....

    BalasPadam
  9. wow..hye tuan tanah..sye nk minx izin share ye..

    BalasPadam
  10. ooo...br sy phm kegunaan OD ni...tp pakai dlm bandar lbh jimat...long distance xpernah plk test...dgn info ni dh taw la fungsi OD ni..

    BalasPadam
  11. tq bos...baru le tau...kalau x ... sentiasa on je....

    BalasPadam
  12. Salam bos nak tau apa pulak fungsi butang Ect kat toyota tu. Perlu pencerahan. Tq

    BalasPadam
  13. assalam,nak tnya ckit.sya ni org brunei.kereta sya daihatsu sirion auto.klu kat mlysia kereta tu dgelar myvi.kereta sya tu ada msalah ckit dengn o/d blinking n klu bwak kereta berat sngt..camne ye nk fix ..dh pening dh fkirkan..
    :'(

    BalasPadam
    Balasan
    1. O/d blingking disebabkan pelarasan timing chain dah sedikit berubah. Disebabkan kehausan atau dah mula kendur.

      Padam
    2. Kite tukar kewarganeraan nk x cik.. Tukar 10 tahun xpe dah.. Nk rase pengalaman jdi warga brunei 😘😘

      Padam
  14. Walaikumsalam, sori lambat reply. OD blinking ni sebenarnya sebabkan ada masalah kat bahagian transmission atau ECU. ECU ni kesan ade problem antara dua mende ni, so dia bgtau kita dgn blinkingkan OD tu. Ada gak dgr petua cara nak tau code problem tu dgn tgk cara blinking dia, sy tak sure tapi misalan dia blinking cepat 2 kali, pastu rehat pastu blinking cepat lagi few times maksudnya problem code nombo 20 lebih. tp tak sure btul ke tak petua tu. Cara terbaik, pegi bengkel yg boleh diagnose problem code dr ECU, dr problem code tu kita tau apa masalah. Tapi biasanye berkaitan dengan transmission la...

    BalasPadam
  15. ooo...hehe..tq tq for da info.tpi buat msa trdkat ini sy xleh la nk bwa bengkel dlu.coz tgu budget lbih bru lh senang nk p settle kn o/d tu.no money no talk ;# emm susah kat brunei ne kkdng nk cr bengkel settle kn msalah o/d tu..syg ne bukn ape tkut mslah kecil mcm tu leh jd gearbok rosak..kta ne bukan ny org senang.ok la bro tq sudi reply..assalamualaikum.nwy selamat hari raya aidilfitri maaf zahir dan batien:D

    BalasPadam
  16. Salam.. keta MyVi sy x blh start... petunjuk O/D OFF blinking terus la.. bila start keta, dlm masa 3 saat mati semula.. apa masalah??

    BalasPadam
  17. macam terbalik pula dengan kereta saya. bila on minyak jadi kuat (rasa seperti drop gear untuk tambah pick up).

    BalasPadam
  18. salam bro..masalah saya od blinking..tp bila pg service centre..dorang x dapat detect..sensor dh tukar..tp bila keadaan od blinking..saya berenti matikan engine..die x jd..tp bila jalan balik od blinking jd balik..filter dh tukar..dah tune ecu..3 bulan x jd..pastu jd balik..tukar minyak gear dan filter x jadi..pas tu die jadi blik..

    BalasPadam
  19. salam bro..masalah saya od blinking..tp bila pg service centre..dorang x dapat detect..sensor dh tukar..tp bila keadaan od blinking..saya berenti matikan engine..die x jd..tp bila jalan balik od blinking jd balik..filter dh tukar..dah tune ecu..3 bulan x jd..pastu jd balik..tukar minyak gear dan filter x jadi..pas tu die jadi blik..

    BalasPadam
  20. salam bro..masalah saya od blinking..tp bila pg service centre..dorang x dapat detect..sensor dh tukar..tp bila keadaan od blinking..saya berenti matikan engine..die x jd..tp bila jalan balik od blinking jd balik..filter dh tukar..dah tune ecu..3 bulan x jd..pastu jd balik..tukar minyak gear dan filter x jadi..pas tu die jadi blik..

    BalasPadam
  21. pastu saya pernah try berentikan kereta,saya mainkan gear dr p ke n dan ke d..blinking x jadi. apakah permasalahan yg saya alami ni?

    BalasPadam
  22. x faham sikit.. knpa kalu nk potong guna gear rendah (OD) bukan ke kalu nk potong kita naik kan gear dari 4 ke 5 lagi laju??

    BalasPadam
  23. x faham sikit.. knpa kalu nk potong guna gear rendah (OD) bukan ke kalu nk potong kita naik kan gear dari 4 ke 5 lagi laju??

    OD on: kereta Auto seperti berada di gear paling tinggi *kereta auto pecut mengikut turutan ..*lagi smooth lah kan ??
    OD off: RPM tinggi dan enjin mengaum sbb gear dah disekat sampai maximum gear 4 x boleh ke gear 5

    BalasPadam
  24. Good info.. byk tny org gak pasal mende ni sorang ckp gini sorang ckp cam lain pulak.. so pada pemahaman saya od ni smooth dan sesuai di guna bila speedometer dah over 100 ...ada butul ka abang manis

    BalasPadam
  25. mcm mna ye sy tak perasan overdrive off pada kereta dlm jarak agak lama..?

    BalasPadam
  26. Kalau lampu od bkelip OD OFF....nak on balik x dpat....sentiasa OD off....bmaksud gear box rosak ke?

    BalasPadam
  27. Mcm plik je . bukan (OD) ni . untuk drop gear 3 eh . tu pun kalau nak potong kreta n trun bukit . naik bukit pun boleh tpi tpi klau tak larat . trun gear 2 bwah D tuu .

    BalasPadam
  28. trima kasih bro.. pengelaman bertambah cara penggunaan overdrive

    BalasPadam
  29. Smekom...nak tnye skit psal Toyota unser ni....saya overhaul engine unser.....lpas siap psang smua.....bila nak test bawa ke Japan raya....kereta tu tak ada pickup langsung....lpas 30 knit mcam tu...lmpu od berkelip....tnye member smua...dorg ckap auto gearbox rosak....so saya pun tkar la seketul auto gearbox tu....lpas siap psang....nk test kt Jalan raya.....bawa okey....gear smua tkar cantik je....lpaz 30 mnit mcam tu...jadi balik bnde yg sama....lmpu od brkelip and pickup lgsung tak ada.....tnye member krja kt Toyota tu....dier ckap Cuba tukar valbody dgan auto filter tu.....Tapi jadi bnde yg sama jgak....saya pun Dah pening sangat nie.....tolong bagi jawapan ea....kalau nak call saya ni num saya 0172392009(Singh).....kerjasama anda amat saya hargai....

    BalasPadam
  30. Terbalik ni. Sistem o d ni jika di on sama mcm drop gear, bila mendaki ia bertindak sbg penarik pick up and bila corner ia bertindak sbg gripper ( cengkaman ) agar kereta tak membuang.. penggunaan o.d makan minyak. Jika O.d off, gear kembali ke 4 normal dan lebih jimat minyak serta momentum kereta tertumpu pada laju dan lajak.

    BalasPadam
  31. Tapi v6 sy lain pulak.bile od off,keta sy hanya smpai gear 3 jer dan rpm tinggi.tapi bile on od,sy dpt ase keta sy tukar ke gear 4 gear tambahan.amacam tu?ok ke or problem?

    BalasPadam
  32. Tapi v6 sy lain pulak.bile od off,keta sy hanya smpai gear 3 jer dan rpm tinggi.tapi bile on od,sy dpt ase keta sy tukar ke gear 4 gear tambahan.amacam tu?ok ke or problem?

    BalasPadam
  33. Tapi v6 sy lain pulak.bile od off,keta sy hanya smpai gear 3 jer dan rpm tinggi.tapi bile on od,sy dpt ase keta sy tukar ke gear 4 gear tambahan.amacam tu?ok ke or problem?

    BalasPadam
  34. sy pakai Myvi auto..kete sy bila start engin.lampu OD berkelip2..pastu bila jalan hanya dlm gear 1 jer..gear 2 dan 3 tak boleh masuk...masalah ape kah ni..? Ada sape2 tau..
    .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boss pnya o/d off menyala kedip2 tu dah settle ke blum...sy nk tahu jugak apa kerosakan dia..

      Padam
    2. Pengalam saya biasa kastemer mari masalah od berkelip sy selesai dgn tukar timing chain jer selesai. X tahu la kot lebih teruk lg pada tu.

      Padam
  35. Saya sedang mengalami masalah yg sama od off blinking. Sedang nak tukar speed sensor. Harap haarap itu je la masalahnya. Tp kalau sesiapa ada info or experience boleh share.

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah ok ke kereta lps tukar speed sensor?

      Padam
    2. dah ok ke kereta lps tukar speed sensor?

      Padam
  36. Saya sedang mengalami masalah yg sama od off blinking. Sedang nak tukar speed sensor. Harap haarap itu je la masalahnya. Tp kalau sesiapa ada info or experience boleh share.

    BalasPadam
  37. Myvi auto saya pun sm... klu dulu terhentak something y kuat cth bonggol.jln...on/off od akan muncul.pd dashboard kete then kete saya akan terhenti dgn sendiri...skang dh x lg...tp klu skang... saya terstuck dlm jem hr tu..tiba2 dia muncul.blk.... risau.la jugak... klu mslh sensor mungkin ok skit..takut jd mslh y dlm lg... sbb myvi saya tu klu asyik on je enjin dia x stop2...sampai satu thp dia akan mati sendiri enjinnya..

    BalasPadam
  38. assalam...mslh sy timbul indicator AT myvi auto se...pastu jln x tukr gear...aduyaiii...blh bg pendapat tak???

    BalasPadam
  39. Que aqyun..sy skrg kt bengkel perodua sbb alami masalah yg sama..dorang suh sy buat wiring mungkin short dalam rm600 ..awak dah dapat penyelesaian utk kereta awak ke

    BalasPadam
  40. Saya pakai Toyota Unser gear of perlu dioffkan untuk pemanduan normal.sekiranya hendak memotong atau naik bukit od akan di on kan.sbb sekitanya on gear pada tahap rendah n njin mengaum minyak pon parak.mungkin lain Kereta lain Cara guna

    BalasPadam
  41. Salam..bro saya dri brunei.nak tanye ckit kereta daihatsu sirion bapak saya slalu blink od dan gear sentiasa masuk gear 3 jer terus..apa rosak gear box ker blink on kat meter?

    BalasPadam
  42. salam...crv saya ada problem aircond...isi gas aircond seminggu lbih gas aircond habis...kena tukar compressor dan kondenser kerr...cooling coil baru...tolong bagi info...

    BalasPadam
  43. Sy nk tanya sistem overdrive sy x berfungsi la knp ye..tq

    BalasPadam
  44. Tumpang tanye , mcm mana nak hilang kan lampu o/d ni pada kete avanza?

    BalasPadam
  45. salam saya guna myvi 1.3 se auto..saya nak tanya apa masalah kreta saya ne..bila kita start engin nak jalan kita masuk gear D..bila kreta mula begerak gear terus tendang masuk OD..tekan button od pn nda ble of..trpaksa cabut betry kreta bru ble od tu..

    BalasPadam
  46. terbaik tok... dah lama bawa auto dan jarang guna fungsi OD ni...

    BalasPadam
  47. Saya nak tanya apa masalah ya avanza auto 1.5 bila bawa kereta dgn kelajuan 80kmj akan keluar signal AT mohon penjelasan....

    BalasPadam
  48. Saya nak tanya apa masalah ya avanza auto 1.5 bila bawa kereta dgn kelajuan 80kmj akan keluar signal AT mohon penjelasan....

    BalasPadam
  49. Saya nak tanya, saya guna myvi ZE 1.5. Bila saya bawa tiba-tiba tanda O/D OFF tu muncul dan kereta saya jadi sgt berat bila saya tekan minyak. Boleh tolong beri pencerahan kenapa dan apa yang perlu dibaiki ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sma mcn krta sy 2.. .mcn mna yee kmu but

      Padam
    2. Aimi hri tu kmu ganti apa bgi baiki kreta myvi kmu yg tiba² je keluar o/d off tu

      Padam
  50. od saya tidak b,fungsi gear3 gear 4 x masuk blh bg tau cara utk mengatasi mslh tu

    BalasPadam
  51. Samala mcm saya, od tiba2 muncul..time2 ok je, time2 dia kan muncul dgn sendiri.. Blh bantu??

    BalasPadam
  52. Sy pun kena mslh sama..od off berkelip,cabut kepala bateri ok.2,3 hari on je kunci naik smula indicator tu.2,3 kedai dh g,ade kate timing chain,ade kate gearbox,dh tuka speed sensor pun jd lg..mggu lepas g perodua,dia detect soket kotor,dh cuci ok seminggu,ni td berkelip smula..gear jd berat,tukar p ke D@R rs mcm menyentak..aaarrgh tension rs..esok nk g perodua chek semula

    BalasPadam
  53. Sy pun kena mslh sama..od off berkelip,cabut kepala bateri ok.2,3 hari on je kunci naik smula indicator tu.2,3 kedai dh g,ade kate timing chain,ade kate gearbox,dh tuka speed sensor pun jd lg..mggu lepas g perodua,dia detect soket kotor,dh cuci ok seminggu,ni td berkelip smula..gear jd berat,tukar p ke D@R rs mcm menyentak..aaarrgh tension rs..esok nk g perodua chek semula

    BalasPadam
  54. Salam..saya guna kereta waja...mslah saya gear xmau tukar bila nyala lampu N kt meter..cek komputer dia bg tau O/D solenoid rosak..(kt mana dia pnya O/D..WAJA 1.6 MMC..)

    BalasPadam
  55. Salam kembara syarikat saya od dia kelip2 hanya gear 3 sahaja ada apa patut saya check dahulu

    BalasPadam
  56. Myvi saya pernah kena o/d berkelip menyebabkan penukaran gear berlaku sentakan yang kuat. Masalah selesai dengan matikan enjin dalam 1 minit kemudian hidupkan semula....Masalah selesai.... Alhamdulillah.

    Terdapat juga pomen yang selesaikan masalah ini dengan menukarkan timing chain

    BalasPadam
    Balasan
    1. O/d berkelip gear pandai jadi gila kan bos . Bos tukar timing chain sj ka ?

      Padam
    2. O/d berkelip gear pandai jadi gila kan bos . Bos tukar timing chain sj ka ?

      Padam
  57. Tq bos.. Baru ku tahu fungsi od ni.. Dah setahun lebih bawak kereta auto dlm keadaan od off

    BalasPadam
  58. Saya nak tanya..perdana sei 2.0..kalau kita tekan o/d kereta x meraung..kalau off dia cm meraung..

    BalasPadam
  59. salam tuan ...kereta saya toyota harrier ..apa tanda lampu O/D off berkelip²ada kah tanda2 ejin kereta ada masaalah ke .bantuan tuan amat di hargai

    BalasPadam
  60. salam tuan saya nak tanya sikit apa maksud O/D off berkelip². saya guna toyota harrier.3.0 ada kah ia tanda² masalah ejin....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...