Khamis, 18 November 2010

Aidiladha kali ini (edisi 2010) II

Aidiladha kali ni (2010) saya tidak dapat pulang beraya kat kelantan sebab takde cuti sgt, isteri pun tak dpt cuti. So kitorang pun bercadang pulang ke kampung isteri saya di Melaka sempena Aidiladha....so pertama kali lah saya dapat merasa aidiladha di kampung orang lain.

Petang sehari sebelum raya, saya pulang kerja. Mak mertua dah siap masak rendang, ketupat dll....wow, memang besh ler. Pastu isteri saya sampai umah nak dekat pukul 8 mlm, so lepas dia sampai, kami pun bersiap..pukul 9 suku baru keluar rumah menuju ke Melaka. Sampai Melaka saya tgk umah kat Melaka camtu ler rupa bersepahnye mcm saya dtg bila2....dengan muka ngantuk, pastu fikir mungkin diorang kemas pagi esok, saya pun terus tidor.

Pagi esoknye mcm aidilfitri dan aidiladha yang sebelumnye, saya akan mandi selepas azan suboh dan bersiap terus. So nanti takde la berebut bilik air pastu buleh tolong orang kemas rumah ngan masak. Walopon saya dah siap, sy tgk orang lain semua dok layan tido lagi. makcik2, pakcik semua rilek jek....mak mertua saya je yang dah bgn sembahyang, tu pun sbb dia memang selalu bgn pagi sembahyang sunat.....aik...konpius jap....

pastu kul 7 setgh, mak mertua, nenek ngan makcik2 pun mula keluar rumah pergi masjid. Pembantu rumah saya pun ikut sama?!.......abih siapa nak siapkan rumah nih?..isteri saya lagi la, tgh layan tido....ade la makcik sorang lagi stay umah sbb nak jaga anak2. Dengan konpius lagi sekali, saya pun tgk tv sampai kul 8 pagi.....kul 8 saya pegi masjid.

Kat masjid sementara tunggu solat, saya tgk memang ramai yang berbaju melayu siap samping, baju2 baru...tapi ramai jugak yang pakai baju mcm nak pegi solat fardu biasa. Pakai kain pelikat ngan t-shirt, pakai track suit, pakai baju melayu ngan seluar jeans........konpius lagi saya, kalau kat Kelantan susah nak nampak nih. Lepas solat, kalau kat Kelantan, lepas solat je jiran2 masjid akan menjemput semua hadirin masjid nagn surau utk singgah rumah mereka dahulu. Tapi kat Melaka ni semua blah mcm lepas sembahyang jumaat. Saya yg memang tak kenal penduduk kat Melaka ni dok terpikir nak singgah rumah pakcik isteri saya yang hanye beberapa meter drpd masjid. Tapi kot2 isteri pun nak ikut, sy pun balik umah dulu.

Sampai rumah, bersepahnye memang camtu, takde perubahan. Anak2 saya dah bersiap, tapi maknye pulak baru nak mandi....makcik saya tu pulak baru je siap mandi..konpius lagi saya. Pastu saya pun makan pastu suruh isteri saya kemas sikit meja makan. Pastu mak mertua, nenek ngan makcik, pakcik pun balik dr masjid. Pastu semua layan makan, pakcik saya yang duduk dkt masjid tu pun dtg...lepas makan tu hajatnye nak pegi tgk orang potong lembu, tapi sbb penat drive semlm tak abis lagi, sy suruh sepupu wife saya pegi. Yang dia ni pun muka baru bgn tido.....pastu saya tidor jap sebab semua orang kat rumah tgh sebuk kat dapor.

Saya terjaga kul 1 tghari sebab dgr Zia menjerit, pastu saya gi tgk rupanye dia tgh main ngan sepupu2 wife saya. Dah tghhari pastu semua dok rumah lagi....konpius jap. Kalau kat Kelantan nih, memang takde kat umah dah nih sbb pegi umah orang.

Sampai ke petang duduk rumah, pukul 3 ptg kami bergerak balik ke KL.............itulah dia aidiladha di kampong orang lain. Saya yang masih konpius pun telefon ke Kelantan malam itu, sah........mcm yang saya fikir, memang takde orang kat rumah sebab semua keluar gi rumah orang lain ade jemputan makan2. Yang ada masa tu kak long saya yang bertugas menjaga anak2 dan semua anak buah.....diorang tgh main bunga api...huhu...dan untuk beberapa hari kemudian keluarga di Kelantan akan sentiasa penuh dgn jadual jemputan makan di rumah2 orang lain....

barulah saya sedar yang sambutan aidiladha memang meriah di Kelantan seperti yang orang dok gembar gemburkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...