Ahad, 14 November 2010

Akita jitensya koukai fukkastu (episod 2)

Lepas dah bertahun tak main basikal, anak pun dah masuk dua, perut makin boroi....alih2 tiba2 teringin nak main basikal balik. Basikal lak memang takde lagi, tapi kat rumah tu ade la basikal Proton T-Blaze AL3+, pak mertua punye.
Dia dapat hadiah sempena persaraan dia dari polis. Selama ni pun mana orang yang pakai basikal tu, ade pun saya naik dulu sekali, kunun nak eksesais lah...sekali beskal tu dah la berat, gear tu rosak tak leh nak tukar speed, kawasan umah lak berbukit..baru naik setengah jam, terus balik heheh....
Tiba2 datang idea utk modify basikal tu jadik tip top, so baru syok layan basikal lepas nih. Buat permulaan toksah buat giler2, bagi serasi dulu ngan cycling lepas dah lama benti nih.....bila dah mantap, upgrade basikal lain yg lebih mantap. Tapi tu baru planning.
Langkah pertama saya dengan mintak kebenaran ngan pak mertua utk amik basikal dia buat projek....berjaya.. pastu carik info pasal basikal nih...baru ler saya tau yang basikal T-Blaze AL3+ ni basikal proton yang paling lekeh, harga market masa artikel ni ditulih ada la dalam RM400~600 gitu. Body dia nampak sedap, tapi eksesori yang ada memang cukup2 syarat je la. Tapi pedulik hape saya ngan semua tuh, perlahan2 lahan upgrade ler.
Bila dah dapat info sket2, saya pun mulakan langkah dengan membeli barang2 sikit utk upgrade. Memandangkan masih beginner, saya pun carik ler barang2 second hand. Ni antara barang yang saya berjaya beli dari Mr. Farid, orang Alor Setar. Total semua RM200 termasuk penghantaran.
Kat situ ada, handle bar (tak tau brand apa), Shimano Alivio gear shifter, Cannondale stem ngan Tioga punye 'tanduk'. Bila dah dapat barang, baru saya teringat yang saya ada bawak balik sikit spare part dari Jepun dulu. Lepas menggeledah barang, jumpa lah barangnye...
Ada la paddle brand Grunge, Tioga punye 'tanduk', GT stem, GT grip, GT skewer, absorbing seat post, stem ring ngan GT punye handle bar. Rupanye handle bar, 'tanduk' ngan stem saya dah ade ke, susah payah je beli lain.
'Tanduk'...tak tau ler nama sebenarnye apa
Stem...belah atas brand Cannondale, belah bawah tu brand GT

So, nak ikutkan dah buleh start pasang dah. Cuma yang gear shifter tu kene hantar kedai lah, tak gheti nak buat sendiri. Pastu nak kene beli seat lain pulak, gantikan seat 'dasai' tuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...