Isnin, 29 November 2010

My first ride

Setelah berlumuih basikal patik kena hujan panas tapi belum naik2 jugak, akhir 'kuda' itu berjaya ditunggang buat pertama kalinya.

Kejadian berlaku pada hari sabtu hujung minggu yang lepas. Lepas bangun subuh, main tenet kejap, pukul 7 camtu saya pun keluar dengan seluar pendek kononye nak berbasikal. Sebabkan ni kali pertama, so saya hanya pusing kawasan perumahan saya je la. Walopon jaraknye pendek, 1, 2 kilometer je rasanye...tapi dia punye penat...toksah cerita la. Dah ler kawasan rumah saya ni berbukit sikit. Masalah yang saya jumpa masa first ride ni, gear depan tak leh masuk gear dua ngan stamina takde hahah.......tgh2 perjalanan masa saya singgah beli roti canai utk org2 kat rumah, turun basikal je mulalah terkangkang berjalan masuk kedai mamak. total ride hari ni setgh jam utk 1, 2 kilometer...tu pun sebab singgah kedai mamak.

Esok harinya lepas subuh saya mulakan ride kedua, pusing kawasan yang sama jugak tapi tambah sikit jaraknye. Kali ni kurang sikit semputnye banding ngan hari sebelum. Tapi boleh tahan gak la semput. Yang bestnye kali ni, nak balik rumah saya tu kene naik bukit sikit, kali ni naik selamba je ngan basikal sampai rumah. kalo hari sebelom tu ngan masa naik basikal pak mertua sebelom ni, kene seret hahah....

Semlm saya buat riding ketiga saya. Target saya kali ni agak jauh, Bandar Tun Razak......So lepas azan subuh, saya bangun solat kejap...pastu mula bersiap. Pukul 6 suku pagi saya keluar rumah...kali ni pakai elok sikit, seluar pendek ada cycling track kat dalam (beli kat jepun dulu) ngan glove beli beberapa minggu sebelom. Lampu pun ada beli gak aritu, so siap ngan lampu saya pun bergerak dari rumah. Awal pagi ni kete tak banyak sgt, so takde la rasa cuak sgt. Masa awal perjalanan, saya lalu dalam terowong depan plaza phoenix utk tembus ke taman connought, gear belakang pulak buat hal. Tak boleh nak masuk gear...kadang2 buleh pulak. Saya dah nak putus asa dah, tapi sebabkan masa tu kat dalam terowong, nak patah balik memang bahaya sebab lawan arus kereta...nak patah balik pulak kene pusing kat persimpangan Bandar Tun Razak jugak...last2 pikir teruskan je la ngan gear bermasalah tu. Masalah kedua pulak datang lepas tu....seat post saya longgar, asyik bergerak je seat..berhenti tepi jalan betulkan pun tak lama lepas tu gerak balik.......lepas berhempas pulas menganyuh, akhirnya saya tiba gak kat bandar tun razak. terus buat pusingan balik rumah.......sampai rumah pukul 7 pagi........buleh tahan gak rupanya. penat tu memang tak leh cakap la...tapi seronok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...