Selasa, 2 Mac 2010

Satu Malaysia Satu Jalanraya: Amature Driver

Beginner, Amatur dan Professional adalah 3 kelas penggolongan yang diberikan bagi merujuk kepada tahap pencapaian sesuatu atau seseorang. Beginner adalah merujuk kepada sesuatu atau seseorang yang baru mula berjinak-jinak dalam bidang yang ingin diceburi. Amatur adalah golongan mereka/sesuatu yang telah pun berpengalaman sedikit yang berupaya memberi response terhadap sesuatu yang berlaku. Manakala professional adalah golongan yang boleh dianggap sebagai pakar ataupun boleh bertindakbalas dengan response yang cepat dan tepat berdasarkan keadaan persekitaran. 3 kelas ini boleh digunakan untuk merujuk sesuatu dalam pelbagai keadaan seperti tahap membaca bahasa asing, ataupun tahap menulis sesuatu cerpen. Namun, saya percaya ramai yang terlibat dalam satu keadaan iaitu memandu, amatur driver...
Pagi ini semasa ingin ke tempat kerja, seperti hari-hari semalam sebaik sahaja keluar dari rumah saya, jalan untuk menuju masuk ke lebuhraya akan sesak yang teramat sangat. Sekiranya saya menunggu mengikut laluan itu, nescaya saya akan tiba di opis 2 jam berikutnya (saya keluar rumah jam 6:30 pagi). Lalu saya telah mengikut laluan lain yang agak jauh namun kurang sesaknya. Semasa tiba di satu simpang yang sebuk, laluan saya terdapat 2 lorong di kiri dan kanan. Laluan kiri adalah untuk kereta menuju ke kiri dan lorong kanan untuk kereta yang menuju ke kanan.

kuning: kereta amatur
merah: kereta saya

Semasa saya cuba untuk membelok ke kanan disimpang itu, terdapat satu kereta yang mencelah dari kiri (setelah dia mengikut dilorong kiri tersebut tadi) dan memotong kereta saya tanpa segan silu.
Amatur driver point ①: Nombor plate kereta dia WSS XXXX
Amatur driver point ②: Dia adalah seorang wanita yang memandu dengan steering berada dekat dengan dadanya
Amatur driver point ③: Dia memandu di lorong kiri yang sepatutnya untuk menuju ke kiri
Amatur driver point ④: Dia memotong saya dari kiri di simpang tiga

Memandangkan masih awal pagi dan saya tidak mahu memberi tekanan kepada kepala saya, tambahan pula diri ni masih tak berapa sehat, maka dibiarkan sahaja amatur driver itu memotong saya dan saya memandu sahaja dibelakangnya.
Ketika tiba di satu lagi simpang tiga untuk masuk ke jalan besar, berdasarkan keadaan posisi keretanya saya agak dia ingin ke kiri seperti saya. Sebelum tiba di hujung simpang, saya lihat kereta yang datang dari arah kanan jalan masih jauh dan memang sempat sangat sekiranya kereta amatur di depan saya terus masuk ke kiri. Sebaik sahaja saya pandang ke hadapan, alangkah terperanjatnya saya apabila mendapati amatur driver itu telah memberhentikan keretanya dengan jarak satu kereta dari hujung simpang (kat tanda "berhenti" tu)....dan serentak dengan itu juga saya terpaksa membuat brek emergency. Dan begitu juga dengan kereta-kereta di belakang saya. Kalau tidak silap saya, memang saya telah melanggar sedikit belakang kereta amatur itu, dan saya rasa seperti kereta myvi dibelakng saya juga telah melanggar saya sedikit. Sekiranya betul saya telah melanggar kereta amatur ini, dan sekiranya amatur driver ini berhenti di tepi untuk memeriksa kesan perlanggaran, memang satu ceramah perdana akan saya berikan kepada amatur driver ini. Tetapi amatur driver ini telah pergi terus seolah-olah tiada apa yang terjadi. Saya juga meneruskan perjalanan dengan perasaan yang bengang dengan pemandu amatur..

Amatur driver point ⑤: dia teragak-agak untuk keluar simpang
Amatur driver point ⑥: di simpang, dia berhenti agak jauh dari tempat yang biasanya orang lain berhenti
Amatur driver point ⑦: dia tidak peka dengan apa yang berlaku kepada keretanya

Ini adalah contoh amatur driver yang dapat saya tunjukkan. Saya percaya ramai orang telah berhadapan dengan amatur driver yang lebih banyak lagi ragam yang dilakukan. Kadangkala mereka yang amatur driver ini memandu kereta yang lebih mewah daripada kita. Adakah mereka cuba menunjukkan kemewahan mereka dengan pemanduan yang papa. Sekarang ini juga seperti yang semua orang alami, kesesakkan jalanraya di Lembah Klang menjadi bertambah buruk. Disebalik kesesakkan jalanraya itu dapat kita saksikan berapa ramai amatur driver bersama kereta-kereta baru mereka...............dan meningkat jua jumlah kemalangan jalanraya dinegara kita

2 ulasan:

  1. pengalaman membuktikan pada waktu2 kerja(jikalau anda MC atau cuti pd hari kerja), jalan raya akan dipenuhi dgn pemandu amatur berkereta mewah terutamanya kerata merc dan bmw.
    ada yg bawa tgh2 antara 2lane, ada yg nk tukar lane xde signal dsb..
    berhati2..
    mungkin mereka tidak menyedari kewujudan fungsi signal di dlm kereta mereka.

    BalasPadam
  2. Aku paling tak suke orang tak bagi signal bile nak masuk @ keluar. Ngampah!

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...