Khamis, 8 April 2010

FF..FR..MR..RR

Satu soalan untuk semua, anda yang selalu naik kereta..yang dah naik bermacam macam kereta.. anda rasa kereta yang anda naik tu tayar belah mana yang sebenarnya menggerakkan kereta?

Tahu tak,sebenarnya kedudukan enjin dan tayar yang menggerakkan kereta boleh mempengaruhi cara pemanduan kereta tersebut?

Mungkin anda pernah dengar shortform orang lain kata "tu kereta FF"...."tu kereta FR"....apa tu kereta FF?FR pulak?


Sebenarnya itu adalah singkatan bagi kedudukan enjin dan tayar yang memusingkan sesebuah kereta. Huruf pertama di depan menunjukkan kedudukan enjin kereta anda. Kalau "F" enjinnya didepan kereta..kalau "R" enjinnya dibelah belakang kereta. Kemudian huruf kedua dibelakang itu menunjukkan tayar belah mana yang menggerakkan kereta. Secara amnya, kereta-kereta terbahagi secara berikut:

1. FF= Front-engine, Front-wheel drive (enjin depan, tayar depan yang gerakkan)
Contoh kereta seperti proton, perodua, honda accord, toyota camry, toyota wish etc

2. FR= Front-engine, Rear-wheel drive (enjin depan,taya belakang yang gerakkan)
Contoh kereta seperti Nissan Skyline, Mazda RX7, Nissan bluebird, Toyota Altezza, Mustang etc

3. RR= Rear-engine, Rear-wheel drive (enjin belakang, tayar belakang yang gerakkan)
Contoh kereta seperti Volkswagen beetle, Ferrari etc

4. MR= Middle-engine, Rear-wheel drive (enjin tengah, tayar belakang yang gerakkan)
Contoh kereta seperti Toyota MR2 etc.

Setiap kategori ini ada kelebihan masing2. Kereta FF adalah yang paling banyak berada di atas jalanraya. Saya pun tak tahu kenapa pembuat kereta lagi senang membuat kereta sebegini. Tapi kereta FF mudah dikawal berbanding yang lain. Kereta FR selalu digunakan untuk drift sebab kereta ini berat di hadapan dan tayar belakang yang memusingkan kereta. Kereta RR dan MR tidak banyak yang dihasilkan, saya pun tidak tahu mengapa. Tapi cara pengendalian kereta RR dan MR agak sukar berbanding FF dan FR. Kereta RR dan MR sekiranya tidak dikawal sepenuhnya, ia akan menyebabkan kenderaan anda senang slip/terdrift/oversteering semasa selekoh.

Perbezaan ketara setiap kategori kereta diatas boleh dirasa apabila anda memandu di selekoh pada kelajuan yang tinggi. Pengawalan kereta ketika selekoh bagi setiap kereta ini adalah berbeza dari segi sudut pengambilan selekoh, timing nak brek,nak tekan minyak dan kawalan steering.

So, siapa yang selalu naik kereta FR, sekali nak tukar ke kereta FF...pada permulaan berasa agak sukar untuk membiasakan diri dengan cara pemanduan....kalau dah susah sangat, bagi je kereta anda kepada saya. Insyaallah, saya akan menggunakan sebaik mungkin......renung-renungkan.

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...